پنجشنبه 9 فروردين 1403  
(مهار تورم، رشد تولید)
اخبار فرهنگی
یادواره
یادواره جاید الاثر حاج احمد متوسلیان و همرزمانش

شهادت مقام تأثر و تأسف نیست مقام حسرت و غبطه است

به گزاش روابط عمومی مؤسسه حجت‌الاسلام والمسلمین سید حسین مومنی در یادواره شهدا، با محوریت یادواره حاج احمد متوسلیان، سید محسن موسوی، کاظم اخوان و محمد تقی رستگار مقدم، در حضور طلاب، اساتید، کارکنان مؤسسه، جمعی از خانواده شهدا، مدعوین و اعضای کنگره یادواره جاید الاثر حاج احمد متوسلیان و همرزمانش درسالن اجتماعات موسسه آموزش عالی حوزوی معصومیه (خواهران) برگزار شد؛ در خصوص جایگاه و مقام شهدا اظهار داشت: شهادت مقامی است که انسان باید به این مقام حسرت و غبطه بخورد زیرا این مقام، مقام تأثر و تأسف نیست. چرا که با مراجعه به آیات نورانی قرآن و با مراجعه به روایات و سیره معصومین (علیه السلام) به راحتی این مطلب به دست می‌آید که این جایگاه، جایگاهی است که به همه نمی دهند. لذا رسیدن به مقام شهدا دعای ائمه معصومین (علیهم السلام) بوده است. به همین جهت است که این مقام، مقام رفیعی است.

وی با استناد به آیات قرآن در سوره آل عمران گفت: مقام حیِّ حقیقی در قرآن از آنِ شهدا است. صادقین و مؤمنین در قرآن، شهدا هستند. إنَّ المومنونَ الذینَ آمنوا بِالله وَ رسوله بعد می فرماید: ثُم لَم یَرتابوا... و مجاهده می کنند با جان و مال خود، ویژگی هایی که در این آیه‌های نورانی بیان شده ناظر به شهدا می‌باشد. در قران مقام حیّ را برای شهید و شهادت بیان کرده اند ولا تَحسَبَنَ الذینَ قُتِلوا فِی سَبیلِ الله أَمواتاً بَل احیاءُ عند رَِّبهِم یُرزَقون این‌ها مقام حیِّ حقیقی را دارند و رزق آن‌ها هم عِندالله است. این‌ها عِندَ مَلِکِ مقتدر هستند و نسبت به این حرکت، بشارت هم می دهند (یَستَبشِرون) و همچنین فرحناک هستند از این رخداد که برای آن‌ها به وقوع پیوسته است و توانسته اند به این مقام شهادت نائل ‌شوند

حجت لاسلام والمسلمین سید حسین مومنی افزود: روایات، بسیار متعدد است. برای شهید هفت ویژگی بیان شده که هفتمین ویژگی اشاره می‌کند به این‌که؛ شهید به وجه الله نظر می‌کند و لازمه نظر کردن به وجه الله این است که خود فرد و نگاه او وجه الهی شوند. همه امور محکوم به فنا هستند آنچه که باقی است وجهِ رَّب است که مصداق، همین شهدا هستند که تأسی کرده اند به سید الشهدا و همه معصومین(علیه السلام) که وجه رَّب هستند.

وی با اشاره به به بیانات مقام معظم رهبری به بیان ویژگی‌های جاوید الاثر حاج احمد متوسلیان پرداخت و گفت: من در بیانات نورانی حضرت آقا حدود هفت ویژگی خاص برای حاج احمد متوسلیان یافته ام. ایشان فرموده اند: حاج احمد مؤمن حقیقی است. با اخلاص، فانی در راه خدا، بی ادعا، مومن صالح و هیچ منش فرماندهی در او دیده نشد.

تعبیر دیگری حضرت آقا در خصوص حاج احمد متوسلیان دارند اینکه باید شرح حال ایشان برای جوانان بیان شود که بسیار آموزنده است.

 وی در پایان سخنان خود شهید مهدی لطفی نیاسری را یکی از کسانی دانست که سیره حاج احمد متوسلیان در زندگی، منش، ادبیات گفتاری، نشست و برخاست و حتی در پوشش ظاهری وی اثر گذاشت و منطبق بود. و هیچ دلبستگی پیدا نکرد و مکرر می‌گفت: احمد متوسلیان برای من الگو است.

در ادامه این نشست عده ای از جانبازان سرافراز دوران دفاع مقدس در قالب گروه همخوانی حضرت قمر بنی هاشم(ع) شهر مقدس قم برنامه ای زیبا نمودند. سپس سرکار خانم کاتبی همرزم حاج احمد متوسلیان نیز در این نشست سخنان خود را درقالب خاطره‌گویی بیان نمود.

ریاست محترم موسسه آموزش عالی حوزوی معصومیه خواهران، حجت الاسلام و المسلمین عشرتی نیز در حاشیه این نشست در خصوص برگزاری این یادواره اظهار داشت: این افتخار نصیب موسسه آموزش عالی حوزوی معصومیه گردید که ما بتوانیم یاد این عزیزان را زنده نگه بداریم.

وی گفت: احمد متوسلیان وهمرزمانش در تاریخ ۱۴ تیر 1361 در مسیر جاده بیروت لبنان توسط گروهک‌های فالانژ که وابسته به رژیم صهیونیستی بودند به اسارت گرفته شدند و تا کنون خبری از ایشان نیست و به فرمایش حضرت آقا امیدواریم که ان‌شاء‌الله خبرهای خوشی از ایشان به گوش ما برسد.

حجت الاسلام والمسلمین عشرتی خاطر نشان کرد کنگره حاج احمد متوسلیان و سه همرزمش در شهر مقدس قم فعال گردیده و این یادواره پیش مقدمه ای است برای کنگره عظیمی که انشاءالله به صورت ملی در سال آتی برگزار خواهد شد.

وی هدف از برگزاری این یادواره را علاوه بزرگداشت مقام ایثارگران و فرماندهان عزیزی که در دفاع مقدس همیشه از کیان اسلام و انقلاب و مذهب دفاع کرده‌اند، معرفی منش، روش و چهره ها و شخصیت اخلاقی و سجایای این بزرگواران به نسل جدید دانست.

شایان ذکر است مستند این یادواره با عنوان بیست دقیقه در باران توسط روابط عمومی موسسه آموزش عالی حوزوی معصومیه (خواهران) تهیه و در روز جمعه 14 تیر 1398 در ساعت 12:30 ظهر در شبکه استانی قم اکران شد.

 
امتیاز دهی
 
 

خانه | بازگشت |
Guest (PortalGuest)


مجری سایت : شرکت سیگما