پنجشنبه 6 ارديبهشت 1403  
(مهار تورم، رشد تولید)
اخبار فرهنگی
بازی
چهارمین جلسه از سلسله دوره‌های تربیت مبلغ سبک زندگی با موضوع بازی و اسباب بازی

به همت معاونت تهذیب و امور فرهنگی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی موسسه آموزش عالی حوزوی معصومیه (خواهران) در چهارمین جلسه از سلسله کارگاه‌های دوره پودماني تربيت مبلغ مصرف فرهنگي(سبک زندگی) با هدف پرورش مبلغ تخصصی سبک زندگی ، با موضوع بازی و اسباب بازی حجت الاسلام والمسلمین نجفی مسئول حوزه ریاست و روابط عمومی موسسه آموزش عالی حوزوی معصومیه (خواهران) ومدرس دوره‌های تربیت مربی کودکان و نوجوانان، در خصوص ملزومات بازی برای کودکان اظهار داشت: زمان، مکان، آزادی بچه ها، مدت زمان بازی واسباب بازی از جمله مواردی است که والدین باید به آن توجه کنند.

 وی علاوه بر تاکید بر عدم محدودیت در بازی تا حد امکان به ویژه برای کودکان زیر 7 سال گفت: با اطلاع رسانی درست به بچه‌ها قبل از انجام امری که باعث وقفه در بازی آنها می شود مانند: غذا خوردن، گرفتن زنگ ورزش در مدرسه و... بازی کودکان را به تاخیر نیندازیم. نیاز به باز ی مانند نیاز غذا است. شیطنت های کودک در منزل بخاطر فراهم نبودن شرایط بازی برای او است و ایرادی است که از جانب والدین رخ می‌دهد.

مدرس دوره‌های تربیت مربی کودکان و نوجوانان در ادامه سخنان خود در خصوص مکان بازی کودکان تصریح کرد: محدودیت مکانی برای کودکان خوب نیست بهترین فضای بازی برای بچه‌ها ضمن کنترل و مراقبت از آنها فضای باز و طبیعی است.

وی در خصوص آزادی بچه‌ها از سن 3 تا 4 سال در امر بازی افزود: بازی با غذا یکی از لذت بخش‌ترین بازی‌هایی است که کودکان به آن می‌پردازند. اگر به کودک اجازه بازی داده نشود باعث لجبازی کودک شده وتبعات بدی را به همراه خواهد داشت. در این شرایط یا والدین، کودک را در حصار قرار می‌دهند و یا باشکست روبرو می‌شوند. بایدتوجه داشت .ادامه یافتن لجبازی کودک باعث شکسته شدن رابطه عاطفی بین والدین می‌شود.آزادی بچه‌ها خط قرمزی ندارد الا در دو جا؛ کار خطر ناک و یا امر زشتی صورت پذیرد.

حجت الاسلام والمسلمین نجفی در ادامه سخنان خود ضمن تاکید بر الگو برداری کودکان از والدین افزود: هر چیزی مناسب بازی نیست بعضی وسایل نه تنها به رشد بچه ها کمک نمی کنند بلکه ممکن است جلو رشد آنها را متوقف کند. آگاهی والدین نسبت به انتخاب بازی و اسباب بازی ، متناسب با رشد آنها بودن، طبق علاقه بچهها و وادار کردن کودک به انجام فعالیت‌های پیچیده از جمله مواردی است که باید والدین به آن توجه کنند.

وی با اشاره به شرایط بازی و ملزومات بازی برای فرزندان اظهار داشت: کودکان اگر خوب بازی نکنند نمی‌توانند خوب آموزش ببینند. عوامل موثر در بازی کودکان سن، جنس،هوش و محیط بازی بچه‌ها می‌باشد.

مسئول حوزه ریاست موسسه آموزش عالی حوزوی معصومیه (خواهران) در ادامه به بیان ویژگی‌های اسباب بازی مناسب برای کودکان پرداخت و گفت: وسایلی مانند قطعه سازی، بازی های حسی، عروسک و رنگ انگشتی که با عضلات درشت کودک سرو کار دارند ویژگی‌های اسباب‌بازی برای سنین 2 تا 3 سال است. وسایل عضلانی، سوار شدنی، کشیدنی و هل دادنی از جمله مواردی است که برای این سن در نظر گرفته می شود. اسباب بازی‌های مناسب برای 3 تا 4 سال ماژیک، قلم مو، مداد رنگی، بازی‌های تخیلی است در این سن کودکان شیفته نقش بزرگسالان و دارای تخیلی بسیار قوی هستند.

در سن 4 تا 6 سالگی  کودکان به دلیل واقع بین بودن مهر بان‌تر و مسیولیت پذیرتر هستند. وسایل بازی عضلانی مانند بریدن و چسباندن و وسایل فکری مانند پازل ها، لگوها و ساختنی‌ها برای این گروه سنی مناسب است.

در رده سنی 6 تا 12 سال بازی‌های گروهی و سازمان یافته جهت رشد ذهنی ، اجتماعی و شخصیتی کودکان مناسب می باشند.

شایان ذکر است این نشست با معرفی کتاب و پاسخگویی به حضار به پایان رسید.

 
امتیاز دهی
 
 

خانه | بازگشت |
Guest (PortalGuest)


مجری سایت : شرکت سیگما