جمعه 10 فروردين 1403  
(مهار تورم، رشد تولید)
به مناسبت هفته پژوهش مصاحبه با اولین فارغ التحصیل مقطع سطح 4 در موسسه آموزش عالی حوزوی معصومیه(خواهران)



مدیر گروه پژوهشی مطالعات کاربردی اخلاق و تربیت مرکز پژوهش اسلامی معصومیه : از طریق پژوهش است که اطلاعات آموزشی شکوفا شده و خلاقیت های فرد آشکار میشود
به گزارش روابط عمومی موسسه آموزش عالی حوزوی معصومیه خواهران،  همزمان با بزرگداشت هفته پژوهش در گفتگویی با اولین فارغ التحصیل مقطع سطح 4 موسسه آموزش عالی حوزوی معصومیه، پژوهشگر و مدیر گروه پژوهشی مطالعات کاربردی اخلاق و تربیت مرکز پژوهش اسلامی معصومیه فریده پیشوایی در رابطه با اهمیت پژوهش و فعالیتهای علمی پژوهشی در حوزه دین ضمن تاکید بر پژوهشِ مساله محور اظهار داشت: به طور کلی اساس و پایه پیشرفت و رشد در هر جامعه ای در تمام ابعاد در گرو انجام پژوهشهای کاربردی است، زیرا بر اساس داده های حاصل از نتایج کاربردی و مساله محور است که مسئولان در تمام ابعاد می توانند به چالش ها، آسیب ها و خلاءها پی برده و برای اصلاح آن برنامه ریزی کنند و به همین دلیل است که در کشورهای مختلف هم بودجه های قابل توجهی به امر پژوهش اختصاص می دهند. از همین جا اهمیت پژوهش مساله محور چه در حوزه آسیب یابی و کشف خلاهای پژوهشی و چه در جهت پیداکردن راه حل و راهکار روشن می شود.
مدیر گروه اخلاق و تربیت، پژوهش را بازوی آموزش دانسته و اضافه کرد: از طریق پژوهش است که اطلاعات آموزشی شکوفا شده و خلاقیت های فرد آشکار میشود. این مساله به خوبی در نوشتن پایان نامه ها و رساله های سطح 3 و سطح 4 آشکار است. طلاب و دانشجویان بعد از نوشتن یک اثر علمی معتبر است که به شکل عملی توانایی های خود را به ظهور می رسانند.
 وی تاکید کرد: با انجام پژوهش است که آموزش نیز ارتقاء یافته و آموخته های دوران تحصیل تثبیت می شود و طلبه نیز ثمره و حاصل زحمات خود در دوران تحصیل را به شکل عینی می بیند.
این پژوهشگر حوزه دین با بیان این مساله که پژوهش عبور از مرزهای دانش و موجب تولید علم جدید است، افزود: رهبر معظم انقلاب در دیدار با نخبگان علمی فرمودند: «اگر ما برای یک کشور عزت و آبرو و رفاه و اقتدار جهانی و پیشرفت بخواهیم، باید از طریق علمی وارد شویم».توجه به این مساله رسالت ما را در پژوهش دینی دوچندان می سازد.
پیشوایی در تبیین چالش های پژوهش و پژوهشگری در حوزه دین گفت: در مراکز حوزوی و دانشگاهی تلاشهای خوبی در رابطه با دین پژوهشی و مطالعات اسلامی صورت گرفته و می گیرد که در جای خود قابل تقدیر است ولی به هر حال نگاه نقادانه به ثمرات این پژوهشها و یافتن آسیبها و کاستی ها قطعا باعث رشد و پیشرفت خواهد شد و بیان مواردی که در ادامه خواهد آمد به منزله تعمیم آن به تمام پژوهشها نیست.
وی اولین چالش در حوزه پژوهشهای دینی را موازی کاری و جزیره ای عمل کردن مراکز و پژوهشگران حوزه دین و عدم ارتباط سیستمی و شبکه ای بین آنها دانست که گاه این مساله در پایان نامه ها نیز مشاهده می شود.
 وی اظهار کرد: بعضا دیده می شود که عناوین آثار پژوهشی متفاوتند ولی در محتوا تقریبا نویسنده سخن جدیدی ندارد و در واقع محتوای موجود در قالب الفاظ و عبارات جدید ارائه شده است.
 وی افزود: در نگاه شبکه ای، هم خلاءها و نیازهای پژوهشی روشن خواهد شد و هم از کار تکراری و صرف زمان و هزینه مجدد جلوگیری میشود.
پیشوایی دومین چالش را کاربردی نبودن برخی پژوهشهای دینی عنوان کرد و افزود: برخی آثار پژوهشی اعم از مقالات یا پایان نامه ها و رساله ها ناظر به نیازهای واقعی جامعه نیستند و از صبغه نظری و انتزاعی صرف برخوردارند.
 وی با تاکید بر اینکه این مساله هرگز به معنای نفی پژوهشهای بنیادی نیست بلکه سخن در غلبه این نوع پژوهشهاست گفت: طبیعتا امروزه با پیشرفت تکنولوژی و گسترش فضای مجازی جامعه بخصوص جوانان و نوجوانان با حجم قابل توجهی از پرسش های دینی اعم از پرسشهای مربوط به اعتقادات یا احکام مواجه اند یا در حوزه زن و خانواده هنوز بسیاری از مسائل هستند که باید مبتنی بر پژوهش علمی و روشمند با آن روبرو شد.
وی در ادامه عدم آشنایی برخی طلاب با متدها و روش های نوین پژوهشی را خلاء دیگر در زمینه پژوهشهای دینی دانست و افزود امروز توجه به روشهای پژوهشی بخصوص در مطالعات دینی تربیتی و روانشناسی افزون بر روش کتابخانه ای ضرورت دارد و البته باید توجه داشت که بهره گیری از این روشها باید مدیریت و به اصطلاح بومی سازی شود تا بتوان از آسیب های احتمالی این روشها در امان ماند.
پیشوایی با اشاره به ضرورتِ داشتن سعه صدر در شنیدن نظرات مخالفان در پژوهش دینی، عنوان کرد: گاه غلبه تعصب در باورهای دینی و اعتقادی، موجب خروج از ضوابط علمی در تبیین سخن حق می شود. فهمیدن سخن و دیدگاه نظریه رقیب و درک درست از مقبولات و بدیهیات او بسیار مهم است و به عبارت دیگر برای دفع شبهه و اثبات نظریه حق، باید ابتدا سخن طرف مقابل را خوب فهمید و ابعاد آن را طبقه بندی و شناسایی کرد. این امر قطعا نیازمند وجود حوصله و صبوری در پژوهشگر و بررسی جامع و -نه تک بعدی- آثار نظریه رقیب است.
این دانش آموخته حوزه افزود: آسیب دیگر عدم مرور دقیق پیشینه پژوهشی در انتخاب موضوع است. این مساله نیز مستلزم جستجوی دقیق، مشاوره با کارشناسان و اساتید و تسلط بر مهارتهای پژوهشی است.
این استاد حوزه تفسیر و علوم قرآن در رابطه با دغدغه های علمی پژوهشی اظهار کرد: طلاب باید توانایی خود را در تسلط به زبان غیر فارسی بالا ببرند تا بتوانند به منابع اصلی دسترسی داشته باشند.
این پژوهشگر حوزه دین با بیان اینکه تمدن سازی اسلامی از اهداف نهایی انقلاب اسلامی است، نگاه فرامرزی و بین المللی در حوزه پژوهش دینی را ضروری دانست و اظهار داشت: امروزه مقوله دین پژوهشی معاصر به صورت عام و نواندیشی معاصر در زمینه زنان و جنسیت به صورت خاص از مسائل مطرح در کشورهای عربی از جمله مصر، تونس و مراکش است که به پژوهشهای ایران هم وارد شده است و اغلب هم ریشه در نظریات غربی دارد و قطعا تمرکز پژوهشی طلاب خواهر در این زمینه گام موثری در زمینه تشکیل تمدن سازی اسلامی خواهد بود.
وی نکته بعدی را در نیت یک پژوهشگر دینی مطرح کرد: با این توضیح که پژوهشگر حوزه دین باید در انجام پژوهش از نگاه فردی و منفعت محوری بپرهیزد و واقعا به مثابه یک مبلغ در انجام پژوهش قصد قربت کند و قطعا خداوند متعال به این نوع پژوهش هم برکت خواهد داد و آثارش نیز ماندگار خواهد بود.
پیشوایی در پایان با تاکید بر اینکه داشتن ذهنی پویا، خلاق و پرسشگر برای هر پژوهشگری لازم است، مطالعه هوشمندانه و هدفمند جدیدترین مقالات علمی منتشر شده در مجلات معتبر را به طلاب خواهر توصیه کرد.



 

 
امتیاز دهی
 
 

خانه | بازگشت |
Guest (PortalGuest)


مجری سایت : شرکت سیگما