پنجشنبه 9 فروردين 1403  
(مهار تورم، رشد تولید)
اطاعت از ائمه تنها راه سعادت است

رئیس مؤسسه آموزش عالی معصومه خواهران گفت: تنها راه سعادت ملازمه و همراهی با فرمایشات و ادعیه ائمه(ع) و اطاعت از دستورات ایشان است.


به گزارش روابط عمومی موسسه آموزش عالی حوزوی معصومیه(خواهران)، حجت‌الاسلام والمسلمین عباس عشرتی، رييس موسسه آموزش عالی حوزوی معصوميه خواهران، 26 اسفند در نشست فصلی کارمندان این مؤسسه در پایان سال1399، ضمن تبریک فرارسیدن ماه شعبان،  گفت: در روایت بیان شده است که پیامبر(ص) فرمودند: شعبان ماه من و رمضان ماه خداست و هر کس یک روز از ماه مرا روزه بدارد من در قیامت شفیع او خواهم بود و هر کسی دو روز را روزه بگیرد خدا گناهان گذشته‌اش را می‌آمرزد و اگر کسی سه روز روزه بگیرد گفته می‌شود اعمالت را از نو شروع کن، کنایه از اینکه همه گناهانت بخشیده شده است .
وی افزود: روایت دیگری از صفوان بن جمال از امام صادق(ع) نقل شده است که ایشان فرمودند اطرافیانت را به روزه ماه شعبان وادار کن، عرض کردم در فضیلت آن چیز مهمی وجود دارد؟ فرمودند: آری؛ رسول خدا هنگامی که هلال ماه شعبان را می‌دید فرمان می‌داد منادی در مدینه ندا دهد؛ ای اهل یثرب من فرستاده خدا به سوی شما هستم و آگاه باشید شعبان ماه من است؛  پس خدا رحمت کند کسی که مرا در این ماه یاری بدارد یعنی روزه بگیرد؛ امام صادق(ع) وقتی روایت به اینجا رسید فرمودند: امام علی(ع) فرمود‌ند: وقتی این ندا را از منادی شنیدم هرگز روزه ماه شعبان از من فوت نشد و تا زمانی که زنده باشم باز هم از من فوت نخواهد شد.
حجت الاسلام والمسلمین عشرتی با اشاره به مناجات شعبانیه و ادعیه وارده در این ماه و تاکید بر لزوم مغتنم شمردن آن، اضافه کرد: مقام معظم رهبری می‌فرمودند: که از امام خمینی(ره) سؤال کردم شما با کدام دعاها مانوس هستید، امام فرمودند مناجات شعبانیه و دعای کمیل؛ دعای مشترکی هم از ماه شعبان در بین نمازها خوانده می‌شود که بنده از باب تبرک فقراتی از آن را معنا می‌کنم؛  این دعا از امام سجاد(ع) وارد و سفارش شده در وقت ظهر و نیمه شب خوانده شود، دعا از ابتدا با صلوات بر محمد و آل محمد شروع می‌شود؛ اللهم صل علی محمد و آل محمد شجره النبوه،  این دعا، محمد و آل او را شجره نبوت می‌خواند، فرموده است: جایگاه رسالت مربوط به پیامبر(ص) و پیامبر موضع رفت و آمد ملائکه است و ملائکه از ایشان تعلیم و آموزش می‌گیرند؛ پیامبر(ص) معدن علم و دانش است و ریشه همه معارف به ایشان ختم می‌شود، این دعا بعد از شهادت امام حسین(ع) از سوی امام سجاد(ع) قرائت شده در شرایطی که خلیفه وقت امام و شیعه را در انزوا قرار داده بود؛ اینجا و در این مدل دعاها معلوم می‌شود که امام چگونه با دعا اسلام را به پیش برد و اهل بیت(ع) را معرفی کرد.
استاد حوزه اضافه کرد: در ادامه دعا بیان شده که پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) مانند کشتی در حال حرکت هستند آن هم حرکت در دریاهای خروشان و مواج، هر کسی سوار این کشتی شد نجات یافته و هر کسی آن را ترک کند غرق می‌شود. اگر کسی بخواهد از ایشان پیشی بگیرد از دین خارج شده و کسانی که عقب بمانند به هلاکت می‌رسند و کسانی که ملازمه با ایشان  دارند به آنها لاحق می‌شوند. لذا هرقدر ما خودمان را به خاندان عصمت و طهارت نزدیک کنیم اهل نجات هستیم. در ادامه دعا هم بیان شده که ایشان کهف حصین یا غار(پناهگاه) محکم هستند و این خاندان فریادرس انسان‍‌‌های بینوا و درمانده هستند، ائمه(ع) ملجا هاربین یعنی پناهگاه افرادی هستند که فراری از خود هستند؛ آنها عصمت المعتصمین یعنی نگهدارنده پیروانشان در برابر شیطان هستند؛ زیرا شیطان گاهی جلوی حس و حال انسان برای عبادت را می‌گیرد و گاهی هم که حس دارد نیت او را منحرف می‌کند.
حجت الاسلام والمسلمین عشرتی ادامه داد: در ادامه دعا هم فرموده که بر پیامبر(ص) صلوات کثیره بفرستید تا ائمه راضی باشند و حقوق اهل بیت(ع) ادا شود آن هم با مددگرفتن از حول و قوه الهی؛ باز در ادامه دعا تاکید دارد ائمه ابرار اخیار یعنی نیکوکاران برگزیده هستند که رعایت حقوق ایشان و ولایتشان بر ما واجب شده است. در ادامه می‌فرماید: خدایا قلبم را با بندگیت و دور کردن از معصیتت آباد کن؛ زیرا قلبی که گناه کند و صاحب آن احساس خسران و ناراحتی ندارد قلب ندارد و مرده هست.
وی اظهار کرد: این دعا در ادامه هم اشاره دارد که خدایا رزق و روزیم را زیاد کن تا بتوانم به انسان‌های تنگدست کمک کنم. یعنی کمک به دیگران جزء اهداف بزرگ دین است. البته برخی رزق و روزی زیادی هم دارند ولی خساست آنها بیشتر می‌شود و حاضر نیستند کمک کنند.
در ادامه رئیس موسسه معصومیه خواهران با تجلیل از مسئولان مؤسسه در بخش‌های مختلف افزود: دوستان زحمات زیادی در ایام کرونا کشیدند تا فعالیت‌ها کماکان طبق روال سابق ولی به صورت مجازی ادامه یابد و در این مدت تمامی پروژه‌های محققان به سرانجام رسیده است.
رئیس مؤسسه آموزش عالی خواهران معصومیه همچنین از برگزاری مراسم سالگرد برای مرحومه خانم فریده داودی، معاون سابق آموزش مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران سراسر کشور قدردانی کرد و افزود: خدمت به مردم عبادت است و ارزش دارد اما فعالیت در عرصه فرهنگ دینی و علوم اسلامی ارزش بیشتری دارد؛ لذا ما هم باید سعی کنیم در انجام فعالیت‌ها با خلوص بیشتری پیش برویم تا در ثواب کارهای تبلیغی طلاب شریک باشیم.
در خاتمه این مراسم از دو نفر از کارمندانی که بعد از30 سال خدمت در این مؤسسه بازنشسته شدند تجلیل شد.


 

 
امتیاز دهی
 
 

خانه | بازگشت |
Guest (PortalGuest)


مجری سایت : شرکت سیگما