جمعه 10 فروردين 1403  
(مهار تورم، رشد تولید)
پرسش و پاسخ و مشاوره غیر حضوری
نشست 3
همسرم وسواس دارد ...

همسرم وسواس دارد، من بسیار اذیت می شوم، باید چه کنم؟

زندگی با کسی که وسواس دارد، سخت است اما برای هر مشکلی راه‌حلی وجود دارد:

قبل از هر چیز توجه داشته باشید که اگر همسرتان کمی بیش از حد میوه‌ها را می‌شوید، یا به مرتب‌بودن ماشینش خیلی حساس است و یا به نجسی و پاکی بسیار اهمیت میدهد، و این کارها در زندگی روزانه او خللی وارد نکرده است، به معنی این نیست که او وسواس دارد. برچسب زدن به شریک زندگی‌تان به‌خاطر اینکه از عادت‌های رفتاری او آگاه هستید، کار درستی نیست.

بنابراین بهتر است ابتدا در مورد وسواس و انواع آن اطلاعاتی کسب کنید. وسواس دو گونه است: وسواس عملی، که راحت‌تر قابل تشخیص است و وسواس فکری که برای تشخیص آن نیاز به بررسی بیشتری دارید. اگر مشکل همسرتان جدی است باید حتما تحت نظر یک روانشناس قرار بگیرد. اما اگر تنها رگه‌هایی از رفتار وسواسی در همسرتان مشاهده می‌کنید، می‌توانید با مطالعه و بالا بردن آگاهی خود در این زمینه، فرشته نجات او شوید و راهکارهای زیر را به کار بندید:

1- خود را جای او بگذارید و دنیا را از دریچه چشمان او نگاه کنید.او عمدا و برای آزار دادن شما این رفتارها و فکرها را ندارد؛ خودش هم اذیت می‌شود و کنترل رفتارش دست خودش نیست. او هم حس خوبی ندارد و دوست ندارد شما را آزار دهد.

2- صداقت خودتان را ثابت کنید. با او صحبت کنید و بگویید قصد دارید به او کمک کنید تا خودش کمتر اذیت بشود. آنقدر صادقانه با او حرف بزنید که مطمئن شود شما قصد لجبازی یا حرص دادن او را ندارید. اگر بتوانید صداقت خود را ثابت کنید، همسرتان با انعطاف بیشتری راهنمایی‌های شما را می پذیرد.

3- او را مؤاخذه نکنید.همانطور که اگر کسی سرما خورده باشد، او را مؤاخذه نمی‌کنید، بلکه سوپ و آبمیوه به او می‌دهید تا آرام شود، کنار همسرتان قرار گیرید و در انجام تمرین‌ها کمکش کنید. اگر شرایطش سخت‌تر است و نیاز به دارو درمانی دارد، باید بیشتر از او حمایت کنید.

4- وسواس از بیماری‌های اضطرابی است. به عبارت دیگر، هر چه اضطراب او بیشتر شود، برای غلبه کردن بر آن، اعمال وسواسی بیشتری انجام می‌دهد. بنابراین سعی کنید با فراهم کردن آرامش در خانه، کاری کنید که اضطراب کمتری را تجربه کند.او به کمک شما و آرامش‌بخشی‌تان برای غلبه بر وسواس نیاز دارد.

5- اگر فرزند دارید مراقب باشید. زیرا اگر فرزند شما از کودکی یا نوجوانی گرفتار وسواس شود، درمانش سخت‌تر خواهد بود. وسواس در کودکان می تواند عمیق تر و گسترده تر شکل بگیرد. برای دور بودن از این خطر با همسرتان صحبت کنید.البته طوری موضوع را مطرح کنید و به‌دنبال راه‌حل باشید، که او حس نکند مقصر است. از او بخواهید مراقب باشد در مقابل فرزندان این کارها را انجام ندهد و برای رسیده به این مقصود کمکش کنید. برای مثال اگر همسرتان قبل از خروج از خانه، چندبار شیر گاز را کنترل می کند، بهتر است با یک توافق قبلی فرزندتان را زودتر از خانه خارج کنید و در ماشین یا دم در منتظر همسرتان بمانید.

6-. وسواس یا هر مشکل دیگری حتما راه‌حلی برای برطرف شدن دارد، این شما هستید که می توانید با به کار گیری آنچه ذکر شد، زمینه مناسب برای مراجعه به مشاور و تغییر افکار همسرتان را فراهم کرده و او را در حل این مشکل یاری کنید.

موفق و موید و منصور باشید

شاه جعفری

 
امتیاز دهی
 
 

خانه | بازگشت |
Guest (PortalGuest)


مجری سایت : شرکت سیگما