چهارشنبه 5 ارديبهشت 1403  
(مهار تورم، رشد تولید)
دیدار آیت الله جواد فاضل لنکرانی با دست اندر کاران چاپ کتاب سیری در اندیشه های آیت الله فاضل لنکرانی(ره)



آیت الله فاضل لنکرانی:
قرآن نجات دهنده بشریت است
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: ما معتقدیم که آموزه‌های دینی می‌تواند دنیای بشریت را تحت تاثیر قرار دهد و هرقدر خواهران در کنار برادران در تحقیقات و مباحث فقهی و تفسیری و فلسفی به میدان بیایند حوزه را محکمتر می‌کند.  
به گزارش روابط عمومی موسسه آموزش عالی حوزوی معصومیه(خواهران)، آیت‌الله محمدجواد فاضل لنکرانی، رئیس مؤسسه فقهی ائمه اطهار(ع) 22 اردیبهشت ماه در دیدار با حجت‌الاسلام والمسلمین غلامعباس عشرتی، رئیس مؤسسه آموزش عالی معصومیه خواهران و معاون.پژوهش مؤسسه، پس از قدردانی از حجت الاسلام و المسلمین قمر زاده، مدیر علمی همایش دیدگاه های علوم قرآنی آیت‌الله العظمی فاضل لنکرانی گفت:..
هدف اصلی ما از این همایش ارتباط نزدیکتر با قرآن بود؛ ما معتقدیم که بهترین افراد در مقوله آشنایی با قرآن، مراجع تقلید هستند، مراجع معظم، مبانی مهم اصولی دارند. آنان باید حداقل آیات الاحکام را در قرآن بررسی کرده باشند و کسی که مبانی اصولی قوی دارد نمی‌تواند وارد تفسیر قرآن نشود؛ لذا مسلط‌ترین چهره‌های حوزوی در تفسیر قرآن خود مراجع و مجتهدین هستند.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تصریح کرد: تحقیقاتی را که فقهای ما در آیات قرآن دارند و در لابلای آثارشان وجود دارد، قابل مقایسه با مطالب مفسران معاصر نیست؛ مبانی تفسیری امام در فقه و اصول را ملاحظه کنید که چه شاهکاری انجام داده است؛ ایشان فراتر از فقه و اصول و در مباحث اخلاقی هم فعالیت داشتند؛ امام آیه‌ای را مطرح و نکات بدیعی را که در تفاسیر دیگر وجود ندارد بیان کرده و فرموده‌اند: من در مورد فلان آیه آنقدر مطلب در ذهن دارم که می‌توانم یک کتاب بنویسم.
وی افزود: فکر و ذهن جامع امام که عارف، فقیه، فیلسوف و اصولی بود این ادعا را به راحتی برای ما قابل قبول می‌کند، ظرافت‌های اجتهاد و زیبایی‌های اجتهاد آنچنان انسان را مسلط می‌کند که می‌تواند در یک آیه احتمالات متعدد بدهد و کسی که این صلاحیت را ندارد قطعا نمی‌تواند وارد این موضوعات شود. باید زحمات فقها در مورد قرآن را احیاء و به صورت مستقل گردآوری کنیم..
آیت‌الله فاضل لنکرانی اضافه کرد: حوزه را مدتی بود که به دوری از قرآن متهم کرده بودند، البته هرقدر در زمینه قرآن کار شود باز کم است زیرا باعظمت است و هر قدر معلومات انسان بیشتر شود مجهولات هم بیشتر می‌شود؛ درحقیقت طوری در اذهان مردم تبلیغ شده و می‌شود که مراجع کاری به قرآن ندارند و صرفا از ابتدا سراغ روایات می‌روند که این افتراء و بهتان بزرگی است.
وی اضافه کرد: در همین دوره معاصر چندین مرجع تقلید داریم که یا تفسیر کامل قرآن و یا بخش‌هایی از آن را دارند؛ در نجف مرحوم سید علی سبزواری و مرحوم آقای خویی تفسیر نوشته‌اند..
وی افزود: فقیه نمی‌تواند از قرآن جدا باشد زیرا معیار حجیت همین روایات این است که آن ها را با قرآن بسنجیم؛ فقیه باید بداند اگر می‌خواهد به این روایت استدلال کند موافق قرآن است یا خیر. لذا باید مأنوس با قرآن باشد؛ بنابراین در این همایش هدف ما این بود که این مقوله کلید بخورد و با مدیران و مسئولان تراز اول حوزه هم  صحبت شد که این کار برای سایر مراجع تداوم یابد.
رئیس مؤسسه فقهی ائمه اطهار(ع) بیان کرد: تعدادی از مقالات همایش در دو جلد به چاپ رسید؛ همچنین این کتابی که از مقالات طلاب معصومیه هم چاپ شده واقعا غنیمت است.
آیت الله فاضل لنکرانی اضافه کرد: ما معتقدیم که بخشی از بانوان حوصله علمی آنها از مردان بیشتر است و این موضوع در همین کتاب و عناوین مقالات آن به خوبی مشهود است؛ عناوین خوب و مهمی که انتخاب شده نشانگر توانمندی بالای این طلاب است و مایه خوشحالی است که در حوزه خواهران چنین فضلایی وجود دارند.
وی افزود: ما معتقدیم که آموزه‌های دینی می‌تواند دنیای بشریت را تحت تاثیر قرار دهد و هرقدر خواهران در کنار برادران در تحقیقات و مباحث فقهی و تفسیری و فلسفی به میدان بیایند حوزه را محکمتر می‌کند.  
آیت‌الله فاضل لنکرانی بیان کرد: امروز نباید شبهه‌ای در مسائل مرتبط با زن و خانواده باشد و حوزه پاسخگو نباشد؛ با جرأت می‌گویم سؤال و شبهه‌ای در مورد زنان  نیست که حوزه نتواند جواب دهد..
وی افزود: برخی از خواهران باید وارد سطوح بالاتر شده و در کسوت استادی در رشته‌های مختلف به تحصیل بپردازند.
در ابتدای این دیدار حجت‌الاسلام غلامعباس عشرتی، رئیس مؤسسه آموزش عالی حوزوی معصومیه خواهران در سخنانی با بیان اینکه در مؤسسه معصومیه خواهران در سطوح دو، سه و چهار طلاب مشغول به تحصیل هستند گفت: در سطح 4 حدود 200 نفر در حال آموزش هستند؛ این مؤسسه به لحاظ نیروی انسانی و فضا وابسته به دفتر تبلیغات است و در کنار آموزش یک مرکز پژوهشی نوپا تأسیس کرده‌ایم و درصدد هستیم که خروجی‌های سطح چهار در این مرکز به صورت حرفه‌ای به پژوهش بپردازند.
عشرتی اضافه کرد: رشته فقه خانواده، تفسیر تطبیقی و حکمت متعالیه و کلام در سطح چهار تدریس می‌شود و در سطح سه هم رشته تفسیر علوم قرآن بیشترین متقاضی و طلبه را دارد.  اگر بتوانیم 60 درصد طلاب را در امر تبلیغ، 30 درصد را در امر پژوهش و مابقی را برای استادی آماده کنیم ظرفیت‌های بسیار خوبی ایجاد خواهد شد.
در ادامه محسن قمرزاده، مدیرگروه علوم قرآن و تفسیر مؤسسه فقهی ائمه اطهار(ع) و دبیر علمی همایش، گفت: برگزاری همایش دیدگاه‌های علوم قرآنی آیت‌الله العظمی فاضل لنکرانی عنایتی به مباحث علوم قرآنی و جایگاه مرجعیت بود و جامعه حوزوی و دانشگاهی هم استقبال خوبی از این همایش داشتند.
وی افزود:  بیش از صد مقاله از حوزه علمیه خواهران به همایش ارسال شد که بیش از 35 مقاله سهم مؤسسه معصومیه خواهران بود و یک مقاله به عنوان مقاله برتر همایش و تعدادی دیگر از این مقالات حائز رتبه شده و چاپ شده اند..
قمرزاده بیان کرد: در مؤسسه معصومیه یک مرکز پژوهشی دارد که اقدام به تربیت پژوهشگران حرفه‌ای می‌کند و مقالات و حتی کتب خوبی هم منتشر کرده اند که جای تقدیر دارد.
خانم خاضعی نیا، معاون پژوهش مؤسسه آموزش عالی حوزوی معصومیه هم در سخنانی گفت: موسسه معصومیه در بین مدارس علمیه خواهران در سراسر کشور جزء مدارس تراز اول است همچنین استادان سطح بالایی در این مؤسسه مشغول فعالیت هستند.
وی افزود: در امر پژوهش هم  دقت خوبی صورت گرفته و می‌گیرد؛ از وقتی که بحث همایش شروع شد با اطلاع‌رسانی مناسب، طلاب وارد مقاله‌نویسی شدند که ثمرات خوبی به دنبال داشت و نتیجه این نگارش‌ها تبدیل به کتاب شده است..
 خانم خاضعی نیا با اشاره به چاپ کتاب "سیری در اندیشه های قرآنی آیت‌الله فاضل لنکرانی "بیان کرد: با مطالعه این اثر خواننده به خوبی با مجموعه دیدگاه‌های این مرجع تقلید آشنا می‌شود ضمن اینکه تکریمی برای جایگاه علمی و معنوی این مرجع عالیقدر شیعه محسوب می‌شود.

 

 
امتیاز دهی
 
 

خانه | بازگشت |
Guest (PortalGuest)


مجری سایت : شرکت سیگما