پنجشنبه 30 فروردين 1403  
(مهار تورم، رشد تولید)
پیام های بصیرتی
طاهره
طاهره قره العین کیست؟ آیا وی به علت اعتراض به حجاب کشته شد؟
تازمان کشف حجاب وشروع تغییرات پردامنه مدرنیسم رضاشاهی،نمونه ای یافت نمیشودکه زنان ایرانی وحتی بانوان درباری،سربرهنه وبی حجاب درملأعام ظاهرشوندمگریک زن!
دردوره ناصرالدین شاه،اولین زنی که بصورت عمومی و علنی کشف حجاب کردزنی است بانام زرّین تاج که توسط سران بابیت ملقب به طاهره و قره العین وتنها زنی است که در ادبیات بهائیان از"حروف حی"محسوب میشود.
قره العین زنی بودکه او رات ا قبل ازگرایش به سیدعلی محمدباب،به عالمه وفاضله وشاعره بودن میستودند. اودرخانواده ای روحانی به دنیا آمد و دخترملا محمّد صالح مجتهدقزوینی است،درشهرقزوین درسنه 1320 ه-. ق متولدشد.
زرّین تاج زنی درنهایت زیبایی،ولی درعین حال شهرت طلب بود.او نزدپدرش ملاصالح و عمویش ملامحمدتقی مجتهد(که بعدها بابیان او راکشتند) مشغول تحصیل گردید.درپایان تحصیل،پیرو مکتب شیخیّه شد و جزء مریدان سیدکاظم رشتی به شمار آمد؛عموی کوچکش ملا علی که از این گروه به شمار میرفت،او را در این راه تحریص و تشویق می نمود،تاآنجا که ارسال نامه و مراسلات،بین زرّین تاج و سیدکاظم رشتی باز شد،و سید کاظم رشتی او را قرّة العین(نورچشمی)خواند؛ازاین زمان به بعد،او به لقب قرّة العین شهرت یافت.
این زن باپسرعموی خودملا محمّد امام جمعه(پسرملا محمد تقی شهید)ازدواج کرد،و از او دارای 2 یا 3 فرزند شد،ولی شوهرداری و بچه داری برای او قید و زنجیری بود؛طولی نکشید که در سال 1259 ه- ق(درسن حدود 29 سالگی)،شوهر و فرزندان و خانه خودرا ترک کرده،وبه عنوان اینکه دستش به استادش،سید کاظم رشتی برسد،به سوی کربلا روانه شد،ولی وقتی که به کربلا رسید،باخبرفوت سیدکاظم روبرو شد.
درآنجا با شاگردان سید کاظم رشتی تماس داشت؛یک عده ازافراد هوسباز دورش راگرفتند،او که شیفته مقام طلبی و شهرت بود،پس از چندی به بغداد رفت،سپس توسط ملا حسین بشرویه ای،به حضور میرزاعلی محمدباب راه یافت،و کار او به جایی رسید که گاهی به نام خود،مردم رادعوت می کرد،و گاهی به نام سیدعلی محمدباب.
باب هم اورا به لقب«طاهره»ملقّب ساخت.
او نخستین زنی است که درتاریخ معاصر ایران،براساس دستورالعمل یک مکتب استعماری پوشش را از روی و تن برگرفت و دراجتماع مسۆولان ظاهرشد.بااین اقدام گستاخانه ومتهورانه،نخستین سنگ بنای بی حجابی رادرجامعه اسلامی ایران به جا گذاشت وبرای شروع هدف های استعماری و برافروختن جهنم توطئه جرقه نخست را زد.
قره العین با ارائه رفتاری کاملاً متضاد با دستور دین اسلام و نیز شرایط روحی و اجتماعی آن دوران و با به نمایش گذاشتن سیمای برهنه خویش،کوشید اولین کسی باشد که رسوم گذشته را از بین می برد و زمینه های اجتماعی گسترش بی دینی و اباحی گری رافراهم می کند.
قره العین با سیمایی آراسته برمنبر می نشست و باصراحت تمام می گفت:«آنچه اسلام آورده درهنگام ظهور باب ملغی و منسوخ است و چون باب قائم حق دارد که درمذهب تصرف نماید،پس شریعت اسلام بعد از ظهور قائم،منسوخ است و چون قائم هنوز احکام و تکالیف جدید را مدون و تکمیل نکرده است زمان فترت است و کلیه تکالیف از گردن مردمان ساقط. تا امروز تبعیت از احکام دین اسلام برشما واجب بود،ولی ازهنگام ظهور باب دیگر بر هیچ مسلمانی جایز نیست که از دستورات دین اسلام پیروی نماید. بالذت کامل زندگی کنید و از هرقیدی آزادباشید.»
تاریخ گواهی می دهد که جذب قره العین به باب نه از جهت فکری، بلکه به علت شهوت پرستی او بود. وی نمی توانست به یک شوهر اکتفا کند، از طرف دیگر خاندان وی، مظهر زهد و قناعت، عصمت و عفت بودند و در چنین خاندانی برای او وسایل عیش و عشرت و آزادی وجود نداشت. به همین سبب تصمیم گرفت که یکباره خود را از قید و بند دین و مذهب آزاد سازد و با حزبی که به هیچ نظم و قاعده ای مقید نیست همراه شود. بابیان تنها حزبی بودند که دارای مرام اشتراک جنسی بودند. از همین رو قره العین با آنها پیوند خورد و اولین نغمه های شوم بی حجابی زنان را سر داد و خود را به عنوان اولین زن بی حجاب تاریخ معاصر مطرح کرد.

او در خلال تبلیغ مرام باب، بدون هیچ واهمه ای عقاید سخیف بابیان را درباره ی اشتراک جنسی وصف می کرد و به حضار بشارت می داد که نه تنها از این پس زنان می توانند آزاد و رها در اجتماع حضور یابند، بلکه یک زن می تواند با چندین مرد ارتباط داشته باشد.
قره العین در اول ذیقعده 1268 هجری قمری مطابق با 27 مرداد 1231 هجری شمسی به دست عزیزخان، سردار سپاه ناصر الدین شاه در باغ ایلخانی اعدام شد.
پس از مرگ او، اندیشه بی حجابی زنان یکی از برنامه های استعماری برای فرهنگ زدایی از ملل مسلمان شد.
منبع: پایگاه اطلاع رسانی حوزه
 
امتیاز دهی
 
 

خانه | بازگشت |
Guest (PortalGuest)


مجری سایت : شرکت سیگما