پنجشنبه 9 فروردين 1403  
(مهار تورم، رشد تولید)
ویژه نامه شهادت حضرت رقیه (س)




حضرت رقیه علیها السلام در منابع تاریخی
حضرت رقیه فرزند امام حسین علیه السلام است. بر اساس نوشته های بعضی کتاب های تاریخی، نام مادر حضرت رقیه(علیهاالسلام)، امّ اسحاق است که پیش تر همسر امام حسن مجتبی (علیه السلام) بوده و پس از شهادت ایشان، به وصیت امام حسن (علیه السلام) به عقد امام حسین (علیه السلام) درآمده است. در مورد تاریخ تولد حضرت رقیه (علیهاالسلام)چیزی معلوم نیست. در تعداد دختران امام حسین (علیه السلام) و نامهای آنها اختلاف وجود دارد. آنچه از منابع بدست می آید امام حسین (علیه السلام) دارای چهار دختر بنامهای فاطمه کبری، فاطمه صغری، سکینه و رقیه بوده است. اصل وجود دختری چهار ساله برای امام حسین (علیه السلام) در منابع شیعی آمده است. در کتاب کامل بهائی نوشته علاء الدین طبری (قرن ششم هجری) قصه دختری چهار ساله که در ماجرای اسارت در خرابه شام در کنار سر بریده پدر به شهادت رسیده، آمده است. اما در مورد نام او، آیا رقیه بوده یا فاطمه صغری و... اختلاف است.

سن حضرت رقیه (س) و تاریخ شهادت ایشان
مشهور این است که ایشان سه یا چهار بهار بیشتر به خود ندیده و در روزهای آغازین صفر سال 61 ه .ق، پرپر شده است.یکی از کتاب های کهن که در زمینه حضرت رقیه مطالبی نقل نموده، کتاب اللهوف از سیدبن طاووس است. وی می نویسد: «شب عاشورا که حضرت سیدالشهداء (علیه السلام) اشعاری در بی وفایی دنیا می خواند، حضرت زینب (علیهاالسلام) سخنان ایشان را شنید و گریست. امام (علیه السلام) او را به صبر دعوت کرد و فرمود: «خواهرم، ام کلثوم و تو ای زینب! تو ای رقیه و فاطمه و رباب! سخنم را در نظر دارید [و به یاد داشته باشید] هنگامی که من کشته شدم، برای من گریبان چاک نزنید و صورت نخراشید و سخنی ناروا مگویید [و خویشتن دار باشید.]
بعد از واقعه عاشورا دشمن تمام کسانی را که زنده مانده بودند، اسیر کرد. میان این اسرا، یک دختر کوچک هم دیده می شد. این دختر کوچک رقیه بود. رقیه دختر امام حسین (علیه السلام) حالا بعد از شهادت پدرش به همراه عمه اش زینب و اسرای دیگر به طرف شام می رفت. از داخل خرابه های شام، صدای یک کودک به گوش می رسید. تمام کسانی که در میان اسرا بودند، می دانستند که این صدای رقیه دختر کوچک امام حسین(علیه السلام) است. رقیه از خواب بیدار شده بود و سراغ پدرش را می گرفت. گویا خواب پدرش را دیده بود. در این حال یزید، دستور داد سر امام حسین علیه السلام را به رقیه نشان بدهند. وقتی حضرت رقیه علیهاالسلام سر بریده پدرش امام حسین (علیه السلام) را دید، با فریاد و ناله خودش را روی سر بریده پدرش انداخت و همان جا، از دنیا رفت. مرقد مطهر حضرت رقیه علیها السلام در سوریه نزدیک به قبر حضرت زینب علیها السلام است.

مرقد مطهر حضرت رقیه (س)
ساکنان محله الامین که رقیه در آن مدفون است نکته‌اى را متذکر مى‌شوند و آن اینکه ایشان به خواب یکى از سادات علوى از خاندان مرتضى آمده که آب به داخل قبر ایشان نفوذ و آن را تخریب کرده است. این فرد رقیه علیها السلام را سه شب در خواب مى‌بیند و لذا قبر را حفر و در آن جنازه دو کودک خردسال که 5 سال بیشتر نداشتند را مشاهده مى‌کند و آنگاه قبر را تعمیر و مرمت مى‌کند و سپس خود از دنیا مى‌رود.
چون فضاى این مکان گنجایش زائران را نداشت، مرحوم شیخ نصرالله خلخالى در 1350 ش در صدد توسعۀ مقبره و حرم برآمد؛ لذا خانه‌هاى اطراف را با کمک مردم خَیّرینِ محل خریدارى کرد ولى عده‌اى راضى نشدند و به همین منوال باقى بود تا در سال 1363 ش به گفتۀ جناب حجة‌الاسلام فهرى زنجانى، نمایندۀ وقت حضرت امام رحمه الله علیه در سوریه، با خرید آن خانه‌ها و پرداخت چندین برابر قیمت آن‌ها، امر پى‌ریزى بناى جدید حرم از سوى جمهورى اسلامى و با حضور مقامات سوریه آغاز شد.
مساحت ساختمان حرم بیش از چهارهزار متر مربع است که ششصد متر مربع از آن، صحن و فضاى باز است و بقیه را حرم و شبستان آن و مسجد دیگرى که در مجاورت ضریح ساخته شد، تشکیل مى‌دهند. در بازسازى‌هاى اخیر، اطراف ضریح و شبستان‌ها را توسعه فراوانى داده‌اند و صحن‌هاى جدیدى نیز در حال احداث است.نوع معمارى، که اکنون در بناى حرم به کار رفته، معمارى ایرانى - اسلامى است.
صحن مسجد که گرداگرد آن به صورت ایوانى به‌اندازۀ یک و نیم متر مسقف است، با ستون‌هاى بسیار زیباى سنگى سفید و کنگره‌اى ساخته شده‌اند. گنبد آن به کلى تعویض و براساس معمارى ایرانى ساخته شده و دوازده ستون مرمرین در داخل حرم آن را نگه‌داشته‌اند. گرداگرد سقف و دیواره‌ها نیز کاشى‌کارى است.

در سایه سار قلم
سه سالگی اش بر مدار عاشورا می چرخد. اتفاقی که طنین خنده های کودکانه اش را به غارت می برد. در عطش می ماند و می گدازد. فرات از چشمانش مهاجرت می کند. بی پناهی اش، در تمام بیابان ها تکثیر می شود.
این سه سالگی اوست که در ویرانه ای کنار کاخ سبز، به اهتزاز درآمده و مکر خاندان ابوسفیان را به زانو درآورده است.

کتاب شناسی حضرت رقیه(س)
1. ‫۲۰۰ داستان از مصائب و کرامات حضرت رقیه(س)، عباس عزیزی، تهران: بوستان قرآن، ۱۳۸۸و صلاه‫، ۱۳۸۹،وقم: معصومین(ع)‫، ۱۳۸۵.‬‬‬‬‬‬‬
2. ۵۵ درس زندگی از سیره ی عملی حضرت رقیه(ع)، امیرحسین علیقلی، تهران: حکمت و اندیشه، ‫۱۳۹۳.‬‬
3. ال‍س‍ی‍ده رق‍ی‍ه ب‍ن‍ت الام‍ام ال‍ح‍س‍ی‍ن (ع)، ت‍ال‍ی‍ف ع‍ل‍ی ال‍رب‍ان‍ی ال‍خ‍ل‍خ‍ال‍ی؛ م‍ت‍رج‍م ج‍اس‍م الادی‍ب، ق‍م: م‍ک‍ت‍ب ال‍ح‍س‍ی‍ن (ع) ‫، ۱۴۲۷ق.  ‬
4. آشنایی با سیره و زندگانی حضرت رقیه(س)، عباس حیدرزاده، قم: عصر آگاهی ‫، ۱۳۹۱.‬‬
5. پژوهشی تازه پیرامون حضرت رقیه بنت الحسین خاتون محشر، مجید زجاجی مجرد، کاشان: محتشم، ۱۳۸۵ و تهران: سبحان، ‫ ۱۳۸۸.  ‬
6. جلوه ی صبر دخ‍ت‍ر ع‍ل‍ی زی‍ن‍ب ک‍ب‍ری(س) ب‍ان‍وی ق‍ه‍رم‍ان ک‍رب‍لا: ب‍ان‍ض‍م‍ام خطبه های آن حضرت در کوفه و شام و گ‍وش‍ه ای از م‍ص‍ائ‍ب ح‍ض‍رت رق‍ی‍ه(س) همراه با زیارت آن بزرگواران، ف‍راه‍م آورن‍ده ح‍س‍ی‍ن ع‍ل‍ی زاده، م‍ش‍ه‍د: ع‍ل‍ی زاده ‫، ۱۳۸۶.‬‬
7. حضرت رقیه(س)، مهدی سلمان؛ تصویرگر فرشته منعمی، قم: براق ‫، ۱۳۸۶.‬‬
8. حضرت رقیه(س) در آینه ی شعر فارسی، محمد خرم فر، قم: طوبای محبت ‫، ۱۳۹۳.‬‬
9. حضرت رقیه (س) ناسخ التواریخ...، صادق طالبی مازندارانی، قم: لاهوتیان ‫، ۱۳۸۶.‬‬
10. حضرت رقیه(س)، علی فلسفی، مشهد: خورشید خاور، ‫ ۱۳۸۹.  ‬‬


 

 
امتیاز دهی
 
 

خانه | بازگشت |
Guest (PortalGuest)


مجری سایت : شرکت سیگما