سه‌شنبه 28 فروردين 1403  
(مهار تورم، رشد تولید)
پیام های بصیرتی
غرور یک ابرقدرت زیر پای ویروس کوچک



دقیقاً چهل و یک روز پیش بود که ویلبر راس وزیر بازرگانی آمریکا در گفت‌وگو با شبکه خبری فاکس‌نیوز با خرسندی از بیماری کرونا، این ویروس را برای اقتصاد آمریکا مفید دانست و گفت: «فکر می‌کنم این امر به تسریع بازگشت شغل‌ها به آمریکای شمالی کمک خواهد کرد.» اندکی بعد مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا متکبرانه ایران را به «پنهان‌کاری» درباره ویروس کرونا متهم کرد و خواستار انتشار اطلاعات دقیق و همکاری ایران با سازمان بهداشت جهانی شد. ‌ترامپ نیز مدتی بعد با ژستی «از خود راضی» خواستار استمداد ایران از آمریکا در مقابله با کرونا شد و در «کنفرانس اقدام سیاسی محافظه‌کاران»، گفت: «ما بهترین متخصصان درمانی را در جهان داریم، ما واقعاً می‌خواهیم و علاقه داریم که به ایرانی‌ها کمک کنیم. تنها کاری که باید بکنند این است که از ما بخواهند!»
اما تنها سه روز از این اظهارات رئیس‌جمهور آمریکا می‌گذشت که پایگاه خبری اکسیوس از یک فاجعه پزشکی در آمریکا خبر داد و نوشت آزمایشگاهی در آتلانتا که ساخت کیت‌های تشخیص کرونا را بر عهده داشته، خود آلوده به ویروس کرونا است. نیوزویک نیز گزارش کرد آزمایشگاهی که مأمور تست مسافران برگشتی از ووهان بوده به اشتباه یک بیمار کرونایی را ‌ترخیص کرده است. همچنین مشخص شد پزشک بیمارستان وایت پلین در شمال نیویورک که طی دو هفته بیماران بسیاری را ویزیت کرده، خود مبتلا به کرونا بوده است و بیمارستان برای مراجعه بیمارانی که با این پزشک در ارتباط بوده‌اند فراخوان داد. اگرچه همین اخبار برای راستی‌آزمایی ادعای دونالد ‌ترامپ در تصویر کادر متخصص درمانی در آمریکا کافی به‌نظر می‌رسد اما اوضاع مدیریت شبکه بهداشت و درمان در آمریکا به مراتب بدتر از این بود. پایگاه خبری آتلانتیک طی گزارشی با بررسی امکانات موجود درمانی در ایالات متحده برای مقابله با ویروس کرونا نوشت: «آمریکا آمادگی مواجهه با آنچه قرار است رخ دهد را ندارد.» در گزارشی مشابه شبکه خبری NBC آمریکا نیز به نقل از مقامات ایالت نیویورک گفت: «ظرفیت محدود دولت فدرال توانایی ما برای شکست شیوع کرونا را مختل کرده است.» گزارشگر این شبکه همچنین به اظهارات متعدد کادر پرستاری بیمارستان‌های ایالات متحده‌ اشاره می‌کرد که از نگرانی خود نسبت به نبود امکانات لازم در بیمارستان‌های این کشور و عدم آمادگی کافی در مواجهه با بیماری کرونا می‌گفتند. آمریکا در حوزه تست بیماران کرونایی و کیت‌های تشخیص نیز به وضوح با مشکل مواجه بود. سارا کلیف خبرنگار نیویورک تایمز نوشت در بیشتر ایالت‌ها کمتر از 5 تست انجام می‌شود و برخی از آنها اصلا کیت تشخیص کرونا ندارند. این موضوعی بود که صدای شهردار نیویورک و یکی از نمایندگان مجلس آمریکا را نیز درآورد و انتقاد شدید آنها را به همراه داشت. حتی وزیر بهداشت آمریکا بعد از گذشت هفته‌ها از گسترش کرونا در این کشور، گفت: «ما دقیقاً نمی‌دانیم چه تعداد آمریکایی تست کرونا داده‌اند.» و دست آخر مایک پنس معاون ‌ترامپ نیز به کمبود کیت تشخیص کرونا در این کشور اعتراف کرد. این اخبار و گزارش‌های بسیاری نظیر آن باعث شد تا کارشناس مهمان شبکه CNBC ناکارآمدی دولت آمریکا در مواجهه با این بیماری را یک افتضاح توصیف کند و بگوید: «[مقابله با کرونا] به یک افتضاح ملی تبدیل شده است.» با این حال شاید عمق فاجعه در اسناد محرمانه‌ای که به رسانه‌های آمریکایی درز کرد مشخص شد. بر اساس این اسناد، دیلی میل گزارش داد که بیمارستان‌های آمریکا در حال آماده شدن برای پذیرش ۹۶ میلیون بیمار مبتلا به کرونا و احتمالا مرگ 480 هزار نفر بر اثر این بیماری هستند. دیلی میل وضعیت را «بسیار بدتر از آنچه مقام‌های این کشور مدعی هستند» خواند و تأکید کرد سطح بحران کرونا در ایالات متحده آمریکا  ۱۰ برابر بیشتر از آن است که در فصل ابتلای شدید به آنفلوآنزا مشاهده شده است.
بررسی اظهارات متکبرانه مایک پمپئو در متهم کردن کشورهای دیگر نظیر ایران و چین به پنهان‌کاری درباره ویروس کرونا نیز دست کمی ‌از سخنان دونالد ‌ترامپ ندارد و نشان می‌دهد آمریکا بسیار بیشتر از کشورهای دیگر گرفتار دروغ و پنهان‌کاری است. طبق اطلاعاتی که پایگاه بیزینس اینسایدر منتشر کرد دست‌کم از 26 فوریه(7 اسفند) دکتر جیمز لاور استاد دانشگاه پزشکی نبراسکا با ارائه آمار و ارقام نسبت به تسریع شیوع گسترده ویروس کرونا در آمریکا و لزوم افزایش آمادگی‌های لازم در بیمارستان‌ها و کادر درمان هشدار داد اما این گزارش توسط مقامات رسمی ‌نادیده گرفته شد و آنها گزارش او را «نظر و تفسیر شخصی آقای لاور از داده‌ها» عنوان کردند. اندکی بعد تد لیو نماینده کنگره در 2 مارس(12 اسفند) اعلام کرد: «برای هفته‌ها ویروس کرونا به‌صورت ناشناخته در جامعه آمریکا در حال گسترش بود اما دولت در برابر درخواست‌ها برای غربالگری و آزمایش آن مقاومت می‌کرد.» کریس مورفی سناتور آمریکایی نیز دولت آمریکا را به پنهان‌کاری متهم کرد و گفت ‌ترامپ حاضر به شنیدن حقایق درباره ویروس کرونا نیست و به مردم آمریکا در مورد شیوع آن دروغ می‌گوید. اظهاراتی که با بیانی دیگر توسط رئیس مجلس نمایندگان آمریکا تأیید شد. نانسی پلوسی در گفت‌وگو با خبرنگاران در انتقاد به دروغ‌گویی ‌ترامپ گفت: «زمانی که او اعلام کرد فقط ۱۵ مورد ابتلا به ویروس کرونا در سراسر آمریکا شناسایی شده، در آن زمان ۶۰ مورد ابتلا به این ویروس گزارش شده بود.» اما گزارشی که گلوبال تایمز منتشر کرد سطح پنهان‌کاری دولت آمریکا را بسیار فراتر از این آمار برد. گلوبال تایمز به نقل از شبکه تلویزیونی آساهی ژاپن مرکز شیوع ویروس کرونا را ایالات متحده عنوان کرد و مدعی شد برخی از 14000 نفری که آمریکا اعلام می‌کند به دلیل آنفلوآنزا در این کشور کشته شده‌اند، ممکن است به علت ابتلا به کرونا جان باخته و اساساً این ویروس از آمریکا به چین شیوع پیدا کرده باشد. اظهارات متناقض، پنهان‌کارانه و کذب مقامات دولت آمریکا و رئیس‌جمهور این کشور به حدی بود که نویسنده روزنامه ‌هافینگتن‌پست، ‌ترامپ را در ارائه اطلاعات غلط با سعیدالصحاف وزیر تبلیغات رژیم بعث صدام مقایسه کرد.
با توجه به چنین اوضاعی این روزها احتمالا باید نظر ویلبر راس، وزیر بازرگانی آمریکا درباره مفید خواندن ویروس کرونا برای این کشور کمی‌تغییر کرده و خرسندی چهل روز پیش او جای خود را به اضطراب و نگرانی داده باشد وقتی پس از 11 سال مبادلات بورس نیویورک به مدت 15 دقیقه در روز دوشنبه متوقف شد؛ اتفاقی که از اوج بحران مالی سال ۲۰۰۸ تاکنون بی‌سابقه بود. در واقع بر خلاف نظر ویلبر راس همان‌طور که نیویورک تایمز می‌گفت ویروس کرونا اقتصاد آمریکا را بسیار بیشتر از چین تهدید می‌کرد. حتی ‌ترامپ با همه پنهان‌کاری‌اش به تأثیر منفی بحران کرونا بر اقتصاد آمریکا اعتراف کرد. برخی کارشناسان آمریکایی نظیر جیمز بولارد رئیس بانک فدرال رزرو شیکاگو وضعیت اقتصادی را کمی ‌وخیم‌تر توصیف کردند و از احتمال ورود آمریکا به دوره رکود خبر دادند. بولارد در گفت‌وگو با تلویزیون بلومبرگ تأکید کرد: «طولانی‌ترین دوره توسعه اقتصادی در تاریخ آمریکا با ویروس کرونا از بین رفت.» توماس رایت پژوهشگر اندیشکده بروکینگز نیز نوشت «۵۸ درصد دستاوردهای بازار بورس در دوره ‌ترامپ [با بحران کرونا و نفت]، از بین رفت.» اکنون و در چنین شرایطی پند و اندرز مقامات آمریکا به کشورهای دیگر اگر نگوییم احمقانه دست‌کم غیرمنطقی خواهد بود چرا که امروز ایالات متحده در دروغ‌گویی، ضعف ساختاری و بی‌کفایتی قابل مقایسه با کشورهای دیگر نیست!
دولتی که مستکبرانه کشورهای دیگر را به پنهان‌کاری متهم می‌کرد، مغرورانه از درد و رنج انسان‌ها خرسند بود و با اغراق از تجهیزات و امکانات خود، سدی خلل‌ناپذیر می‌ساخت بر خلاف تمام ادعاهایش در مقابل یک ویروس حداکثر 500 نانومتری به زانو درآمده است.

سید محمدعماد اعرابی

 
امتیاز دهی
 
 

بيشتربيشتر
خانه | بازگشت |
Guest (PortalGuest)


مجری سایت : شرکت سیگما