جمعه 31 فروردين 1403  
(مهار تورم، رشد تولید)
پیام های حراستی
چند توصیه امنیتی برای افزایش امنیت در شبکه های اجتماعی



شبکه های اجتماعی به کاربران این امکان را می دهند با دیگران ارتباط برقرار کنند و در این راستا اطلاعاتی از قبیل متن، عکس و ویدئو به اشتراک بگذارند. هر قدر که محبوبیت این شبکه های اجتماعی رشد می کند به طبع ریسک های مربوط به استفاده از آن ها نیز افزایش پیدا می کند. فعالیت در فضای مجازی نیاز به هوشمندی خاصی دارد. یادتان باشد با تکمیل اطلاعات پروفایل ها و شبکه های اجتماعی به تکمیل شدن پازل سرویس های اطلاعاتی دشمن کمک نکنید.
امروزه با فراگیری فناوری اطلاعات، کلیه فعالیت ها در فضای مجازی ثبت و قابل پیگرد می باشد. دقت کنید که در سرقت های مجازی بیش از 80 درصد سارقین دستگیر می شوند در حالی که در سرقت های حقیقی فقط 25 درصد سارقین دستگیر می شوند.
توصیه های زیر می تواند برای افزایش حریم خصوصی کاربران در اینترنت مفید باشد.

۱- عدم اشتراک گذاری اطلاعات خصوصی: برای کاهش آسیب پذیری خود در شبکه های اجتماعی، از به اشتراک گذاشتن اطلاعات خصوصی خود پرهیز کنید. حتی اگر پروفایل شما در حالتprivate  قرار دارد، تضمینی برای لو رفتن اطلاعات و عکس های خصوصی شما و دوستانتان نیست. اطلاعات خصوصی دیگران را نیز چه به صورت متن و چه عکس و چه ویدیو، در صورتی که از آنها اجازه نگرفته اید به اشتراک نگذارید. گاها اطلاعات متنی و ویدیویی، اطلاعات خوبی را با مهندسی اجتماعی، در اختیار هکرها و مجرمان سایبر قرار می دهد.
۲- GPS  خاموش: اینکه شما هر لحظه مکان خود را به اطلاع دیگران برسانید، در حالی که برای بسیاری از دوستان و آشنایان شما، مکان لحظه ای شما در نقاط مختلف شهر، اهمیتی ندارد، اعلام آن در فضای مجازی، تبعات امنیتی دارد. حتی الامکان سعی کنید با GPS روشن موبایل خود به شبکه های اجتماعی وصل نشوید. یکی از ایرادات امنیتی به بازی های جی پی اس روشن مانند pokemango‌  همین عامل بود.
۳- دزدان وایرلسی: مودم ها و کی بورد های وایرلس، امکان نفوذ توسط هکرها را دارند. در استفاده از این ابزار مراقب باشید و همواره نکات ایمنی و حریم خصوصی که توسط مراکز مختلف مسئول در این عرصه مانند پلیس سایبر و سازمان پدافند غیر عامل ایران منتشر می شود را جدی بگیرید.
۴- خطرات وای فای عمومی: استفاده از وای فای های عمومی، احتمال هک پروفایل شما در شبکه های اجتماعی را افزایش می دهد. به همین خاطر همواره از وای فای های مطمئن استفاده کنید و سیستم خود را به آنتی ویروس به روز رسانی شده مجهز کنید. به همین خاطر توصیه می شود که حتی الامکان، از وای فای عمومی یا کافی نت های غیر معتبر، برای ورود به حساب شبکه های اجتماعی و اینترنت بانک خود استفاده نکنید.
۵- مهندسی اجتماعی را جدی بگیریم:‌ هکرها از مهندسی اجتماعی برای ورود به پروفایل کاربران در شبکه های اجتماعی استفاده می کنند. همواره مراقب این موضوع باشید. مهندسی اجتماعی یعنی اینکه از کسانی که در عکس ها تگ کردید، مجرمان متوجه مکان شما، ارتباطتان با دیگران، فهم روابط خانوادگی و دوستی و اطلاعات حریم خصوصی شما بشوند و از این اطلاعات، برای مقاصد مجرمانه در محیط سایبر استفاده کنند.
در انتهای مطالب به بیان توضیحاتی پیرامون مهندسی اجتماعی می پردازیم.
۶- تغییررمز عبور: تغییر دوره ای رمز عبور خود در شبکه های اجتماعی، کارت های بانکی و پست الکترونیک و بانکداری مجازی، توصیه همیشگی پلیس سایبر و متخصصان امنیت در فضای مجازی به شمار می رود. تغییر رمز عبور را همواره در برنامه سبک زندگی دیجیتالی خود قرار دهید. قرار نیست که ۱ سال یا ۱۰ سال، با یک رمز عبور به پست الکترونیک، حساب بانکداری مجازی، پروفایل شبکه های اجتماعی و امثال آن وارد شوید.
۷-پرهیز از تک رمز مداری: تک رمز مداری یعنی اینکه به جای آن که برای هر اکانت، یک رمز عبور مناسب اختصاص دهید، یک رمز عبور آسان و بعضا قابل حدس را برای چندین پروفایل در شبکه های اجتماعی استفاده کنید. بعضا مشاهده می شود که رمز عبور پست الکترونیک کاربری با رمز عبور حساب بانکداری مجازی و فلان شبکه اجتماعی نیز یکی است و این راه را برای ضربه زدن دیجیتالی آسان می کند. به این موضوع مهم اما به ظاهر ساده توجه داشته باشید.
۸- تراژدی کافی نت ها: کافی نت ها و رایانه هایی که صاحب مشخصی ندارند و در طول روز توسط ده ها نفر مورد استفاده قرار می گیرند، مکان خوبی برای اتصال به پروفایل ها در بانکداری مجازی و شبکه های اجتماعی نیستند. افراد زیادی به خصوص کسانی که برای دریافت و پرداخت یارانه ماهانه و انجام امور حقوقی به کافی نت های غیر مجاز مراجعه می کنند، قربانی کلاه برداران سایبر می شوند. به این موضوع توجه کنید.
۹- مدیریت اکانت: اگر به هر دلیلی متوجه شدید که اکانت شما مورد نفوذ قرار گرفته است، موارد را به مدیریت ایمنی سایبر شبکه اجتماعی و درگاه مربوطه از طریق پست الکترونیک خود اطلاع دهید. همچنین می توانید موارد را با ذکر مشخصات به پلیس سایبر استان محل سکونت اطلاع دهید.
۱۰- لینک مداری ممنوع: لینک کردن همه اطلاعات و پروفایل شخصی شما در شبکه های اجتماعی و اینترنت به خط موبایل شما، امکان سوء استفاده از اطلاعات را افزایش می دهد. در صورتی که نیازی به استفاده از تلگرام بر روی موبایل ندارید یا اینستاگرام را از طریق دستکتاپ مشاهده می کنید، این اپ ها را روی گوشی هوشمند حذف کنید و همیشه آنلاین نباشید. مخصوصا در مواقع مفقودی گوشی یا سرقت، به راحتی امکان سوء استفاده از اطلاعات خصوصی شما وجود دارد.
۱۱- همیشه آنلاین: همیشه آنلاین بودن در شبکه های اجتماعی از طریق گوشی های هوشمند، احتمال آسیب پذیری امنیتی پروفایل شما را افزایش می دهد. توصیه می شود ضمن کاهش مراجعه به شبکه های اجتماعی برای جلوگیری از اعتیاد اینترنتی، همواره پس از عدم نیاز، sign out  کنید و رمز عبور را هم از بخش password‌ حذف کنید.

 

 
امتیاز دهی
 
 

بيشتربيشتر
خانه | بازگشت |
Guest (PortalGuest)


مجری سایت : شرکت سیگما