|
لیست اساتید راهنما و مشاوره رشته تاریخ اسلام سطح 3
اساتید خانم
نام و نام خانوادگی
|
گروه استاد
|
سطح، پایان نامه
|
رويا باقري
|
راهنما,
|
سطح سه,
|
زهرا روح الهي اميري
|
داور,راهنما,
|
سطح سه,
|
زهرا زارعي
|
راهنما,
|
سطح سه,
|
زهره باقريان
|
راهنما,
|
سطح سه,
|
صغري فهيمي
|
راهنما,
|
سطح سه,
|
صفورا سالاريه
|
راهنما,
|
سطح سه,
|
فاطمه كرمي
|
راهنما,
|
سطح سه,
|
فاطمه سرخيل
|
راهنما,
|
سطح سه,
|
ناهيد طيبي
|
راهنما,داور,
|
سطح سه,
|
اساتید خانم و آقا
نام و نام خانوادگی
|
گروه استاد
|
سطح، پایان نامه
|
حسين عبدالمحمدي
|
داور,
|
سطح سه,
|
احمد فلاح زاده
|
راهنما,
|
سطح سه,
|
احمد مرواريد
|
داور,
|
سطح سه,
|
حامد قرائتي
|
داور,راهنما,
|
سطح سه,
|
حسن احمديان دلاويز
|
راهنما,
|
سطح سه,
|
حسن زنديه
|
داور,
|
سطح سه,
|
حسين قاضي خاني
|
داور,راهنما,
|
سطح سه,
|
حميدرضا مطهري
|
داور,راهنما,مشاوره,
|
سطح سه,
|
رويا باقري
|
راهنما,
|
سطح سه,
|
زهرا روح الهي اميري
|
داور,راهنما,
|
سطح سه,
|
زهرا زارعي
|
راهنما,
|
سطح سه,
|
زهره باقريان
|
راهنما,
|
سطح سه,
|
سيد حسين فلاح زاده
|
راهنما,مشاوره,داور,
|
سطح سه,
|
سيد قاسم رزاقي موسوي
|
راهنما,مشاوره,
|
سطح سه,
|
سيدمحمود ساماني
|
داور,
|
سطح سه,
|
صغري فهيمي
|
راهنما,
|
سطح سه,
|
صفورا سالاريه
|
راهنما,
|
سطح سه,
|
علي الهي تبار
|
راهنما,داور,
|
سطح سه,
|
فاطمه كرمي
|
راهنما,
|
سطح سه,
|
فاطمه سرخيل
|
راهنما,
|
سطح سه,
|
مجيد احمدي كچايي
|
راهنما,داور,
|
سطح سه,
|
محمد دشتي
|
داور,
|
سطح سه,
|
محمد رضا باراني
|
راهنما,مشاوره,داور,
|
سطح سه,
|
محمد رضا هدايت پناه
|
داور,راهنما,
|
سطح سه,
|
محمد علي قرباني
|
داور,
|
سطح سه,
|
محمدطاهر يعقوبي
|
راهنما,
|
سطح سه,
|
محمدمهدي فقيه محمدي جلالي بحرالعلوم
|
راهنما,
|
سطح سه,
|
مصطفي محسني
|
راهنما,
|
سطح سه,
|
مهدي نورمحمدي
|
راهنما,مشاوره,داور,
|
سطح سه,
|
ناهيد طيبي
|
راهنما,داور,
|
سطح سه,
|
يدالله حاجي زاده
|
راهنما,
|
سطح سه,
|
سيد محمد علي نوري
|
راهنما,
|
سطح سه,
|
علي درزي
|
مشاوره,راهنما,
|
سطح سه,
|
هادي يعقوب زاده
|
راهنما,
|
سطح سه,
|
سيد حسين موسوي بيرجندي
|
داور,مشاوره,
|
سطح سه,
|
محمد رضا جباري
|
داور,
|
سطح سه,
|
منصور داداش نژاد
|
داور,راهنما,
|
سطح سه,
|
رمضان محمدي
|
راهنما,مشاوره,داور,
|
سطح سه,
|
محمد سعيد نجاتي
|
مشاوره,
|
سطح سه,
|
ناصر باقر بيدهندي
|
داور,راهنما,مشاوره,
|
سطح سه,
|
حبيب الله بابائي
|
راهنما,مشاوره,
|
سطح سه,
|
|
|
|
عناوین و اهداف
عناوین و مشخصات کلی دورس
عناوین و تعداد واحدهای درسی به شرح ذیل است:
ردیف |
عنوان |
تعداد واحد |
1 |
دروس تخصصی |
72 |
2 |
دروس عمومی |
30 |
جمع |
102 |
ماده 8. عناوین و مشخصات تفصیلی دورس
1. دروس عمومی
ردیف |
عناوین دروس |
واحد |
اهداف آموزشی |
1 |
فقه 1 و 2 و 3 و 4 |
12 |
شناخت استدلالی مسائل مهم فقه و آشنایی با روش های استدلال فقهی |
2 |
اصول فقه 1 و 2 و 3 و 4 |
8 |
شناخت مباحث مهم اصولی |
3 |
تفسیر قرآن 1 و 2 |
4 |
تفسیر آیات مرتبط با حوادث صدر اسلام |
4 |
عقائد خاص شیعه 1 و 2 |
4 |
تبیین استدلالی امامت و ولایت و مباحثی مانند انتظار، تقیه، بداء، رجعت، شفاعت و توسل |
5 |
تجزیه و ترکیب |
2 |
تقویت توان تشخیص و بکارگیری قواعد صرف و نحو |
جمع |
30 |
|
2. دروس تخصصی
ردیف |
عناوین دروس |
واحد |
اهداف آموزشی |
1 |
کلیات تاریخ جهان |
2 |
شناخت کلیات تاریخ جهان، اقوام، فرهنگ ها و تمدن ها با تأکید بر تاریخ اروپا |
2 |
جهان در آستانه بعثت |
2 |
بررسی وضعیت دینی، فرهنگی و اجتماعی جهان(جزیرة العرب، ایران، مصر، روم و هند) در آستانه بعثت |
3 |
تاریخ رسول خدا صلىاللهعلیهوآله وسلم |
2 |
بررسى و نقد گزارشهاى مربوط به حوادث مهم تاریخ رسول خدا صلىاللهعلیهوآله وسلم |
4 |
فلسفه تاریخ |
2 |
شناخت مفهوم و ویژگی های حرکت، عوامل تحولات تاریخی، مسیر وهدف تاریخ |
5 |
سنتهاى تاریخى درقرآن و روایات |
2 |
شناخت اصول و قواعد حاکم بر تاریخ از دیدگاه قرآن و روایات |
6 |
مأخذشناسى تاریخ اسلام و تاریخنگارى در اسلام |
3 |
شناخت منابع تاریخ اسلام و تبیین جایگاه علم تاریخ و سیر تحول آن نزد مسلمانان و تأثیر قرآن و سنت بر این علم، و بررسى مکاتب مهم تاریخنگارى |
7 |
تاریخ خلفاء |
2 |
بررسى سقیفه، چگونگى حاکمیت خلفاى سهگانه و عملکرد آنان |
8 |
تاریخ اهل البیت علیهمالسلام 1 |
3 |
بررسى حوادث مهم زندگى حضرت زهرا علیهاالسلام و امیرالمؤمنین علیهالسلام به ویژه دوران امامت و حکومت آن حضرت |
9 |
تاریخ اهل البیت علیهمالسلام 2 |
2 |
بررسى حوادث مهم زندگى امام حسنعلیهالسلام امام حسین علیهالسلام وامام سجاد علیهالسلام |
10 |
تاریخ اهل البیت علیهمالسلام 3 |
2 |
بررسى حوادث مهم زندگى امام باقرعلیهمالسلام امام صادق علیهمالسلام وامام کاظم علیهمالسلام |
11 |
تاریخ اهل البیت علیهمالسلام 4 |
2 |
بررسى حوادث مهم زندگى امام رضاعلیهمالسلام تاپایان زندگى امام عسگرى علیهمالسلام |
12 |
تاریخ عصر غیبت |
2 |
بررسى حوادث مهم عصر غیبت صغرى |
13 |
تاریخ تشیع |
3 |
چگونگى پیدایش و سیر تطور تشیع، فرق مهم تشیع و دولتهاى مهم شیعى از آغاز تاکنون |
14 |
سیره رسول خدا صلىاللهعلیهوآله وسلم و اهل البیت علیهمالسلام 1 و 2 |
3 |
تبیین موضوعى سیره رسول خدا صلىاللهعلیهوآله وسلم و معصومان علیهمالسلام در ابعاد گوناگون |
15 |
تاریخ امویان |
2 |
بررسى ظهور و سقوط امویان و تبیین مواضع ائمه علیهمالسلام در این دوره |
16 |
تاریخ عباسیان |
2 |
بررسى ظهور و سقوط عباسیان و حکومتهاى مهم این دوره و تبیین مواضع ائمهعلیهم السلام |
17 |
تاریخ عثمانى |
2 |
بررسى ظهور و سقوط حکومت عثمانى و تقابل آنان با حکومت صفویه |
18 |
اسلام در ایران |
3 |
چگونگی وروداسلام به ایران و تحولات مهم ایران ازعصرایلخانان تاانقلاب اسلامی |
19 |
تاریخ انقلاب اسلامى 1و2 |
4 |
بررسى تحولات مهم ایران از مشروطیت تا کنون |
20 |
اسلام در مصر و شام |
1 |
بررسى چگونگی ورود اسلام به مصر و شام و شناخت دولتهاى اسلامى این مناطق وحوادث مهم این دوران |
21 |
اسلام در مغرب و اندلس |
1 |
بررسى چگونگی ورود اسلام به مغرب و اندلس و شناخت دولتهاى اسلامى این مناطق وحوادث مهم این دوران |
22 |
اسلام در هند و آسیاى میانه |
1 |
بررسى چگونگی ورود و گسترش اسلام و تشیع در این منطقه و شناخت دولتهاى اسلامى این منطقه و شیعى و حوادث مهم این دوران |
23 |
متون تخصصى (عربى) |
2 |
ایجاد توان بهرهگیرى از متون تاریخى کهن به زبان عربى |
24 |
وضع کنونى جهان اسلام |
2 |
بررسى حوادث مهم و نقاط قوت و ضعف جهان اسلام در عصر حاضر باتوجه به استعمار جدید |
25 |
جنبشهاى فکرى ـ دینى معاصر |
2 |
شناخت جنبشهاى اسلامى و شیعى در صد سال اخیر و بررسى آثار آنها |
26 |
جغرافیاى تاریخى جهان اسلام |
1 |
شناخت سیر پیشرفت و گسترش جهان اسلام و تقسیمات سرزمینهاى اسلامی |
27 |
کلیات تاریخ تمدن اسلامى |
2 |
بررسی تاریخ تمدن اسلامی و ابعاد آن |
28 |
مستشرقان و تاریخ اسلام |
2 |
شناخت ماهیت استشراق و مکاتب آن و نقد و بررسی مهمترین شبهات خاورشناسان پیرامون تاریخ اسلام |
29 |
همایش و کارورزى |
1 |
کسب مهارتهاى لازم در انجام پژوهشهاى تاریخى و ارایه نتایج آن |
30 |
عربى معاصر |
2 |
ایجاد توان بهرهگیرى از متون تاریخى به عربى جدید |
31 |
روش تحقیق پیشرفته |
2 |
آشنایى با روشهاى مختلف پژوهش تاریخى و کیفیت بهرهبردارى از منابع به صورت کارگاهی |
32 |
زبان انگلیسى (1) و (2) |
4 |
ایجاد توان بهره گیری از متون تاریخی به زبان انگلیسی |
33 |
پایان نامه |
4 |
ارائه پژوهشی جامع در یکی از موضوعات تاریخ اسلام |
جمع |
72 |
|
|
|
|
معرفی رشته تاریخ اسلام
ماده 1. عنوان
عنوان، کلیات و برنامه سطح 3 (ویژه خواهران) رشته تاریخ اسلام می باشد.
ماده 2. تعریف
سطح سه «تاریخ اسلام» پس از سطح دو (دوره عمومی) آغاز می گردد. دانش پژوهان دراین دوره ضمن شناخت وقابیع دوران جاهلیت، صدر اسلام، دوران ائمهعلیه السلام و سیره پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم و امامان معصوم علیه السلام توان تحلیل و بررسی، تدریس و پاسخ گویی به نیازهای رایج در این زمینه ها را کسب می کنند و پس از احرازتوان علمی یا ارائه پایان نامه، موفق به دریافت مدرک سطح 3 این رشته می شوند.
ماده 3. اهداف (شناختی، تربیت- اخلاقی و مهارتی)
اهداف این رشته عبارت است از:
1. تعمیق شناخت نسبت به مبانی اعتقادی؛
2. تبیین علمی تاریخ و سیره پیامبر اکرم (ص) و امامان معصوم علیه السلام
3. بررسی و تحلیل نقش مکتب اهل بیت علیه السلام در تاریخ، فرهنگ و تمدن اسلامی؛
4. تربیت افراد توانمند در زمینه های آموزشی، پژوهشی، و تبلیغی در حوزه تاریخ اسلام؛
5. بررسی و نقد تاریخ خلافت و دولت های حاکم بر جهان اسلام و تطور آن؛
6. ایجاد توان پاسخ گویی به پرسش ها و نیازهای جامعه در مورد مسائل تاریخ اسلام؛
7. ایجاد توان بهره گیری از متون و منابع تاریخ اسلامف تحلیل و نقد ان؛
8. آشناسس با تاریخ جنبش هاف فرق و مذاهب اسلامی؛
9. شناخت تاریخ نگاری دراسلام؛
10. آشنایی با مسائل فلسفه تاریخ؛
11. تربیت طلاب مستعد جهت ورود به سطح چهار رشته تاریخ.
ماده 4. سیاست ها
1. تکیه بر آموزش مسائل اساسی و محورهای مهم تاریخ اسلام با توجه به مبانی اعتقادی؛
2. تأکید بر استفاده از منابع دست اول و مهم تاریخ اسلام؛
ماده 5. ضرورت
ضرورت ایجاد این رشته عبارت است از:
1. تأکید اسلام بر مطالعه تاریخ و سرگذشت پیشینیان؛
2. تأثیر مباحث تاریخی بر فهم دقیق برخی از علوم اسلامی؛
3. کشف و تبیین علمی سیره پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم و امامان معصوم علیه السلام به عنوان بهترین الگوهای کامل با هدف انطباق فرهنگ جامعه بر آن.
|
|
|
1 |
|