دریافت سرفصل رشته حکمت متعالیه
ماده 1. عنوان رشته
عنوان رشته «حکمت متعالیه» است.
ماده 2. تعريف
سطح چهار آموزشی ـ پژوهشی رشته حکمت متعالیه، سطحی از تحصیلات حوزهای است كه طلاب پس از گذراندن این دوره ،توان تدریس، تحقیق، نقد، ارائه نظر و پاسخ به نیازهای علمی و تخصصی این رشته را كسب كرده و پس از دفاع از رساله، دانشنامه سطح چهار رشته حکمت متعالیه را دریافت میكنند.
ماده 3. اهداف
الف. ایجاد تسلط بر مبانی، مکاتب، آراء و روشهای مرتبط با رشته حکمت متعالیه
ب. تقویت توان پژوهش در حدّ تحلیل، نقد و ارائه نظر در مسائل مرتبط با رشته حکمت متعالیه
ج. ارتقاء توان پاسخگویی به نیازهای علمی و مسائل تخصّصی رشته حکمت متعالیه
د. تأمین پژوهشگر مورد نیاز و زمینهسازی جهت تولید علم و توسعه دانش در رشته حکمت متعالیه
ه. تأمین استاد مورد نیاز برای رشته حکمت متعالیه
ماده 4. ضرورت
اهمیت فلسفه اسلامی در دفاع عقلانی از اعتقادات اسلامی و هماهنگی فلسفه صدرایی با آمـوزه هـای دینـی و نیـ نقـش تعـالیم آن در حـل مسائل بنیادی جهان بینی در عصر حاضر از یک سو و رسالت حوزه های علمیه خواهران مبنی بـر تربیـت بـانوان محقـق و اندیشـمند در علـو مختلف اسلامی از سوی دیگر، ایجاب میكند تا طلابی در سطح عالی در این رشته به آموزش، تحقیق و پژوهش بپردازند.
ماده 5. سیاستها
الف. اهتمام به ارتقاء فضائل و ملکات اخلاقى و معنوى طلاب
ب. اهتمام به بهره گیری از سنّتهای كارآمد حوزوی با استفاده از فناوریها و روشهای نوین و مؤثّر در آموزش و پژوهش
ج. اهتمام به پژوهش محور بودن دوره
د. اهتمام به رویکرد نقادانه و نظریه پردازانه، با طرح دیدگاههای چالشی مرتبط با رشته
ه. تأكید بر بهره گیری از زبان تخصّصی رشته در فعالیّتهای آموزشی و پژوهشی
و. اهتمام به تأمین نیازهای علمی نظام و جامعة اسلامی در این رشته
ز. تأكید بر بکارگیری روشهای جدید آموزش پژوهش محور
ح. توجه به تأمین نیازهای جامعه اسلامی و بانوان
ط. اهتمام به نخبه پروری
ی. اهتمام به كارآمدسازی فرآیندهای تعلیم و تربیت در عین تسهیل و سرعت بخشی منطقی به آنها
ک. تأكید بر رویکرد اجتهادی در دروس مرتبط