جمعه 31 فروردين 1403  
(مهار تورم، رشد تولید)
رشته های تحصیلی سطح 4
سه‌شنبه 7 بهمن 1399 سرفصل و معرفی رشته حکمت متعالیه دریافت سرفصل رشته حکمت متعالیه

ماده 1. عنوان رشته
عنوان رشته «حکمت متعالیه»  است.

ماده 2. تعريف
سطح چهار آموزشی ـ پژوهشی رشته حکمت متعالیه، سطحی از تحصیلات حوزهای است كه طلاب پس از گذراندن این دوره ،توان تدریس، تحقیق، نقد، ارائه نظر و پاسخ به نیازهای علمی و تخصصی این رشته را كسب كرده و پس از دفاع از رساله، دانشنامه سطح چهار رشته حکمت متعالیه را دریافت میكنند.

ماده 3. اهداف
الف. ایجاد تسلط بر مبانی، مکاتب، آراء و روشهای مرتبط با رشته حکمت متعالیه
ب. تقویت توان پژوهش در حدّ تحلیل، نقد و ارائه نظر در مسائل مرتبط با رشته حکمت متعالیه
ج. ارتقاء توان پاسخگویی به نیازهای علمی و مسائل تخصّصی رشته حکمت متعالیه
د. تأمین پژوهشگر مورد نیاز و زمینهسازی جهت تولید علم و توسعه دانش در رشته حکمت متعالیه
ه. تأمین استاد مورد نیاز برای رشته حکمت متعالیه

 ماده 4. ضرورت
اهمیت فلسفه اسلامی در دفاع عقلانی از اعتقادات اسلامی و هماهنگی فلسفه صدرایی با آمـوزه هـای دینـی و  نیـ  نقـش تعـالیم آن در حـل مسائل بنیادی جهان بینی در عصر حاضر از یک سو و رسالت حوزه های علمیه خواهران مبنی بـر تربیـت بـانوان محقـق و اندیشـمند در علـو مختلف اسلامی از سوی دیگر، ایجاب میكند تا طلابی در سطح عالی در  این رشته به آموزش، تحقیق و پژوهش بپردازند.

ماده 5. سیاستها
الف. اهتمام به ارتقاء فضائل و ملکات اخلاقى و معنوى طلاب
ب. اهتمام  به بهره گیری از سنّتهای كارآمد حوزوی با استفاده از فناوریها و روشهای نوین و مؤثّر در آموزش و پژوهش
ج. اهتمام  به پژوهش محور بودن دوره
د. اهتمام به رویکرد نقادانه و نظریه پردازانه، با طرح دیدگاههای چالشی مرتبط با رشته
ه. تأكید بر بهره گیری از زبان تخصّصی رشته در فعالیّتهای آموزشی و پژوهشی
 و. اهتمام به تأمین نیازهای علمی نظام و جامعة اسلامی در این رشته
ز. تأكید بر بکارگیری روشهای جدید آموزش پژوهش محور
ح. توجه به تأمین نیازهای جامعه اسلامی و بانوان
 ط. اهتمام  به نخبه پروری
ی. اهتمام  به كارآمدسازی فرآیندهای تعلیم و تربیت  در عین تسهیل و سرعت بخشی منطقی به آنها
ک. تأكید بر رویکرد اجتهادی در دروس مرتبط

 
 
امتیاز دهی
 
 

خانه | بازگشت |
Guest (PortalGuest)


مجری سایت : شرکت سیگما