پنجشنبه 9 فروردين 1403  
(مهار تورم، رشد تولید)
ویژه نامه باب حاجات (به مناسبت سال روز ولادت امام کاظم علیه السلام)



پیشوای هفتم، به نام موسی و لقب کاظم در سال 128 هجری در مدینه متولد گردید. پدرش امام صادق(ع) و مادرش حمیده نام داشت. امام موسی کاظم(ع) با منصور دوانیقی، مهدی و... عباسی معاصر بودند. درباره تاریخ ولادت امام موسی کاظم(ع) دو تاریخ 20 ذی الحجه و هفتم صفر ذکر شده است؛ براساس مستندات و تخمین ها می توان بیان کرد، امام موسی کاظم(ع) در 20 ذی الحجه متولد شده اند، بنابراین شایسته است این روز برای تبیین فضایل و مناقب در نظر گرفته شود.

شناسنامه امام کاظم علیه السلام

نام او (موسی)، لقبش (کاظم)، پدرش پیشوای ششم حضرت صادق(علیه السلام) و مادرش بانویی با فضیلت بنام (حمیده) است.

او در سال 128 هجری در سرزمین (ابوا) (یکی از روستاهای اطراف مدینه) چشم به جهان گشود و در سال 183 (یا 186) به شهادت رسید.

از سال 148 که امام صادق(علیه السلام) به شهادت رسید، دوران امامت حضرت کاظم(علیه السلام) اغاز گردید. ان حضرت در این دوران با خلفای یاد شده در زیر معاصر بود:

1- منصور دوانیقی (136-158). 2- محمد معروف به مهدی (158-169). 3- هادی (169-170). 4- هارون (170-193).

مادر امام کاظم علیه السلام

یکی از بانوان نمونه، ام الایمه حضرت حمیده است. این ماه عالمتاب، همسر امام صادق(ع) و مادر امام کاظم(ع) است. و به تعبیری پنج امام بعدی (یعنی امام رضا، امام جواد، امام هادی، امام حسن و امام زمان) نیز فرزندان وی و از نسل ایشان به حساب می ایند. بدین ترتیب حضرت حمیده حلقه اتصالی میان امام صادق و ایمه بعد از ایشان است.

لقب ایشان (مصفاه) به معنای پاک و خالص و پیراسته است.

نام پدر حضرت حمیده، صاعد و نام برادر ایشان صالح و اصل و نژاد ایشان از بربر یا اندلس یا روم یا عجم است.

توضیح اینکه بربر طبق گفته حموی نامی بوده، مشتمل بر قبیله های بسیاری در کوههای مغرب، و مغرب شامل شبه جزیره ای است که مسلمانان در قدیم به ان مغرب الاقصی می گفتند و به کشور مراکش و الجزایر و تونس تقسیم می شد.

تاریخ ولادت امام کاظم علیه السلام

درباره تاریخ ولادت امام موسی کاظم(ع) دو تاریخ 20 ذی الحجه و هفتم صفر ذکر شده است. درباره ولادت امام موسی کاظم(ع) تنها سال و منطقه ولادت در روایات ذکر شده است، احمد بن خالد برقی در کتاب المحاسن، مرحوم شیخ کلینی در اصول کافی، محمد بن حسن صفار در بصایر الدرجات و ابن جریر طبری شیعی از امام صادق(ع) نقل کرده اند که ولادت امام موسی کاظم(ع) پس از ایام حج و در منزلی به نام ابواء روی داده است.

امام موسی کاظم(ع) در بازگشت امام صادق(ع) از حج در منطقه ابواء متولد شدند؛ براساس نقلی از محمد بن جریر طبری از امام حسن عسکری(ع)، امام کاظم(ع) در ابواء بین مکه و مدینه در ماه ذی الحجه متولد شدند، در حالی که برخی منابع هفتم صفر را سالروز ولادت امام موسی کاظم(ع) می دانند.

شهید اول و شیخ محمد حسن نجفی معتقد هستند، ولادت حضرت در هفتم صفر بعید است.

انچه واضح است امام موسی کاظم(ع) در منطقه ابواء متولد شدند، اما هیچ تاریخی برای ان ذکر نشده و در برخی از گزارش ها هفتم صفر معین شده که با شواهد تطابق ندارد.

براساس مستندات و تخمین ها می توان بیان کرد، امام موسی کاظم(ع) در 20 ذی الحجه متولد شده اند، بنابراین شایسته است این روز برای تبیین فضایل و مناقب در نظر گرفته شود.

فضایل و مناقب امام کاظم علیه السلام

موسی بن جعفر علیه السلام در قدر و مقام بزرگوارترین فرزندان حضرت صادق علیه السلام و در مرتبه والاتر از انان بود و اوازه بزرگواری اش بیش از برادران بود. در زمان ان حضرت با سخاوت تر و گرامی تر و خوش معاشرت تر از او دیده نشد، و در عبادتْ سرامد مردم ان زمان و پرهیزکارترین انان و در جلالت مقام و فهم و دانش برتر از همگان بود.

و عموم شیعیانِ پدرش امام صادق علیه السلام معتقد به امامت ان بزرگوار گشته و سر تعظیم در برابرش فرود اورده، تسلیم دستورات او شدند و از پدر بزرگوارش درباره امامت و جانشینی ان جنابْ نصوص و روایات و اشاره های زیادی روایت کرده اند و معالم و فرامین دین خود را از او گرفتند و انقدر نشانه و معجزات از ان حضرت روایت کرده اند که موجب قطع بر حجّیت و امامت او خواهد شد.

سیره فرهنگی و هدایتی امام کاظم علیه السلام

فرهنگ یکی از مهم ترین مولفه های اثرگذار بر تحولات جامعه است که در همه جوامع به گونه های مختلف نمود دارد. برای توسعه این مولفه در جامعه دینی در جهت رواج و تقویت باورهای دینی و اصلاح سبک و رفتار دینی در زندگی، معرفی الگوی مناسب نیاز است. پیامبر (ص) و فرزندان ایشان، با استناد به ایه قران و حدیث ثقلین، بهترین الگو برای جوامع بشری هستند. نوع رفتار امام کاظم (ع) در فعالیت های فرهنگی، می تواند الگوی مناسبی برای توسعه فرهنگ دینی در جامعه و راهبردی عملی برای برون رفت جامعه بشری از چالش های فرهنگی باشد. امام در مواجهه با این چالش ها، رفتارهای متناسب و درخوری را به کار گرفتند و ضمن پاسخ به نیازهای فرهنگی، به تقویت مبانی فرهنگ دینی پرداختند. بنابراین می توان رفتارهای امام را به عنوان راهبردی عملی در سیره فرهنگی ایشان این گونه دانست:

1- مقابله با چالش های زمینه ساز انحراف فرهنگی با ترویج و توسعه مبانی اعتقادی دینی مانند تبیین جایگاه امامت؛

2- ترویج قرایت قران به عنوان یکی از بهترین ابزارهای هدایت دینی؛

3- توسعه فرهنگ قرانی با تفسیر ایات و تبیین مباحث عقیدتی؛

4- توسعه علم با تداوم حیات فرهنگی مدارس علمی؛

5- تربیت شاگردان عالم و وارسته و ارسال به نقاط دوردست جهان اسلام برای مبارزات فکری و فرهنگی؛

6- تاکید بر فعالیت های مخفی برای حفظ جامعه شیعی از انحراف با تاسیس و تقویت شبکه سازمان یافته وکالت.

داستان هایی اموزنده از امام کاظم علیه السلام

یک روز امام ـ علیه السلام ـ در شهر بغداد از کنار منزل بشر حافی عبور می کرد صدای ساز و نواز از داخل منزل به گوش می رسید. در این موقع کنیز بشر برای ریختن خاکروبه از خانه خارج شد. ان حضرت فرمود: ای کنیز صاحب این خانه بنده است یا ازاد؟ جواب داد البته بنده و برده کسی نیست و ازاد است. موسی بن جعفر فرمود راست می گویی اگر بنده می بود از مولای خود ترس داشت.

کنیز وارد منزل شد، بشر بر سر سفره شراب نشسته بود علت تاخیر او را پرسید. جواب داد شخصی رد می شد از من سوال کرد صاحب این خانه عبد است یا ازاد. پاسخ دادم البته برده کسی نیست گفت اری اگر بنده بود از اقای خود می ترسید. این سخن چنان در قلب بشر تاثیر کرد که سر از پا نشناخت با پای برهنه از منزل خارج شده خود را به موسی بن جعفر ـ علیه السلام ـ رسانید، به دست ان حضرت توبه کرد و از گذشته خود پوزش خواسته با چشم گریان بازگشت.

نقل شده از ان روز اعمال زشت خود را ترک و از جمله ازهاد زمان خویش شد و چون با پای برهنه به دنبال موسی بن جعفر ـ علیه السلام ـ دوید و با این حال توبه کرد او را حافی (پا برهنه) لقب دادند.


 
امتیاز دهی
 
 

خانه | بازگشت |
Guest (PortalGuest)


مجری سایت : شرکت سیگما