مرکز پژوهشهای اسلامی معصومیه بنا به نیاز اعضا هستههای علمی پژوهشی برنامه جامع کارگاههای مهارت افزایی دورههای تربیت پژوهشگر را تدوین نموده که تفصیل آن بدین شرح است:
ردیف |
عنوان |
توضیحات |
|
1
|
سواد اطلاعاتی
|
مهارت آشنایی با فضای مجازی و پژوهش
|
ابزارهای کاربردی اینترنت و موتورهای جستجو |
جستجوی تخصصی در وب |
|||
شیوههای بهرهمندی از پایگاههای علمی |
|||
سامانه مجلات |
|||
ارزیابی منابع اطلاعاتی |
|||
مهارت آشنایی با انواع کتابخانهها |
نرم افزار سیمرغ |
||
lib.ir |
|||
کتابخانههای قم |
|||
کتابخانههای مجازی و دیجیتال |
|||
مهارت نگارش صحیح (مقدماتی) |
جملهنویسی |
||
پاراگرافنویسی |
|||
خلاصهنویسی |
|||
متن گزارشی |
|||
متن علمی |
|||
ویراستاری |
|||
اصول اخلاق نگارشی و پژوهش |
|||
2
|
مقاله نویسی (1) |
انواع مقاله های علمی |
|
پیش نیازها و مهارتهای مقاله نویسی |
|||
ساختار مقالات علمی |
|||
ویژگیهای مقبولیت و مطلوبیت مقاله علمی |
|||
آشنایی با تفاوت سبک مقالات علمی مرسوم (همایش، تخصصی، ترویجی، پژوهشی) به صورت عملی و تطبیقی |
|||
3 |
مبانی نگارش علمی |
اصول عمومی نگارش |
|
تمرین و مهارتهای نگارشی |
مهارتهای مطالعه |
||
زبانی و دستوری |
|||
فنی |
|||
اطلاعیابی |
|||
مدیریت زمان |
|||
اولویتبندی نگارش |
|||
یادداشتبرداری |
|||
دستهبندی مطالب |
|||
آشنایی با مجلات علمی |
|||
مهارتهای جملهنویسی و پاراگراف نویسی |
|||
اصول و روشهای استناددهی |
|||
مهارتهای تبیین و تحلیل |
|||
مهارتهای خلاصه نویسی و گزارش نویسی علمی |
|||
4 |
مقاله نویسی (2) |
کارگاه آشنایی با گونههای پژوهش و مبانی آن (در هر رشته علمی به طور تفکیکی) با تطبیق مقالات و پایاننامههای علمی |
تطبیقی |
تحلیلی |
|||
راهبردی و ….روند پژوهی |
|||
جریان شناسی |
|||
تاریخ نگاری |
|||
آشنایی با مقالات isi و قواعد و استانداردهای آثار پژوهشی مقبول جهانی |
|||
تکنیک های روش پژوهش با تاکید بر رشته تفسیر و علوم قرآن، فلسفه، کلام، فقه و …. (ابتدا آموزش تکنیکهای تحقیقات کیفی به طور کلی و سپس متناسب با هر رشته طبقهبندی مطلوب صورت گیرد.) |
|||
5
|
آشنایی با نرم افزارها |
آشنایی با انواع نرم افزارهای علوم اسلامی وکارآمدی تخصصی آن در امر پژوهش |
|
آموزش |
پژوهیار |
||
فیش نگار |
|||
ویراستیار |
|||
سمیم |
|||
6 |
کارگاه ویراستاری |
مطالعه جزوه و آييننامه ويرايش توسط مخاطبان |
|
تهيه و تنظيم چند متن از طرف استاد و ارائه به مخاطبان قبل از جلسه |
|||
تمرين عملي و رفع اشکالات در جلسه مبتني بر متنهاي ارائه شده |