نام نویسنده : اکرم تفتی
موضوع : فقه و حقوق ـ احکام
مقطع تحصیلی: سطح 4 – فقه خانواده – موسسه آموزش عالی حوزوی معصومیه خواهران
ناشر : موسسه بوستان کتاب.
سال نشر : 1400
فهرست مطالب : مقدمه فصل اول: کلیات گفتار نخست: مفهوم شناسی گفتار دوم: مقدار واجب شستن اعضا و شرایط صحت وضو و غسل فصل دوم: موضوعشناسی آرایشهای نوپدید مقدمه گفتار اول: ناخن مصنوعی گفتار دوم: مو، مُژه و ابروی مصنوعی گفتار سوم: تاتو و هاشور ابرو جمع بندی فصل سوم: طهارت در آرایشهای نوپدید از منظر فقه اهل بیت گفتار اول: حکم فقهی استفاده از آرایشهای نو پدید در حال اختیار گفتار دوم: حکم فقهی وضو و غسل جبیرهای با وجود مانع اختیاری نتیجهگیری و جمعبندی نهایی
خلاصه کتاب : انسان فطرتاً کمال جو است؛ مخصوصاً به زیباییها توجه خاص دارد و گاهی نیز این خواسته ی درونی خود را اینگونه توجیه میکند؛ خداوند زیباست و زیباییها را دوست دارد. این انسان کمال جو، زیاده طلب نیز هست و علاقه مند است که از نعمتهای الهی بیشترین بهره را داشته باشد. این خصوصیات موجب شده که آرایشهای جدید امروزی مانند ناخن مصنوعی، مو یا مژه مصنوعی، تاتو و. .. مورد توجه افراد زیادی قرار گیرد. در دهه ی اخیر مساله ی زیباییهای ظاهری تا حدودی مورد اقبال عمومی قرار گرفته است؛ از طرفی یکی از فروعات مهم دین مقدس اسلام نماز است و شرط صحت نماز طهارت از حدث و خبث است. تحقق طهارت ثلاث مشروط به انجام صحیح آنها مطابق با کیفیتی که در شرع بیان شده، میباشد. فقهاء به استناد آیات و روایات اتفاق نظر دارند که شرط صحت وضو و غسل، نبودن مانع در اعضای وضو و غسل است از طرفی بسیاری از آرایشهای جدید جرمیت دارند و مخلّ شرط صحت وضو و غسل میباشند. از دیدگاه علم اصول، مقدمه واجب، واجب است و مکلف نسبت به برخی مقدمات مسئولیت دارد و اگر ترک مقدمه، موجب ترک واجب در زمان وجوب گردد، حتی قبل از وقت وجوب، مکلف نمیتواند خود را در اضطرار قرار دهد. همچنین درعلم اصول مسلّم است که امر به چیزی به معنای حرمت عقلی ضدّ عام آن است. لذا ادلّه ی وجوب شستن در وضو و غسل به حکم عقل به معنای نهی از ترک شستن است و ایجاد عمدی مانع در اعضاء مورد نهی واقع شده است؛ بنابراین حرمت ایجاد عمدی مانع توسط این ادله اثبات میشود. در صورت وجود مانع اختیاری، وضو و غسل جبیره کافی نخواهد بود؛ زیرا جبیره در مواردی است که مکلّف معذور از تکلیف اختیاری است؛ لذا با وجود مانع اختیاری حصول طهارت ممکن نیست؛ بلکه رفع مانع واجب است و در صورتیکه در شرائط خاص به دلایلی مانع قابل برداشتن نباشد؛ اضطرار به سوء اختیار است که منافی خطاب است؛ اما منافی عقاب نخواهد بود. در این نوشتار مانعیت آرایشهای نوپدید در طهارات ثلاث مورد بررسی قرار گرفته است. پژوهش پیش رو در سه فصل تنظیم شده است. فصل اول بیان کلیات است. فصل دوم موضوع شناسی آرایشهای نوپدید را مورد بررسی قرار داده است و در فصل سوم حکم انجام این آرایشها و مبانی و تطبیقات فقهی آنها مورد توجه قرار گرفته است.