نام نویسنده : زهرا صادقی حسین آبادی
موضوع : حق و تکلیف(فقه)- قوانین و مقررات
مقطع تحصیلی: سطح 4 – فقه خانواده – موسسه آموزش عالی حوزوی معصومیه خواهران
ناشر : امتداد حکمت
سال نشر : 1401
خلاصه کتاب : حق در اصطلاح فقه و حقوق معانی خاصی از آن اراده میشود؛ به طور مثال گاهی در مقابل حکم، ملک و تکلیف به کار میرود. تکلیف نیز در اصطلاح فقه اوامر و نواهی شارع است که شامل تکالیف انسان نسبت به خدا و تکالیف انسان در برابر مردم میشود. تکلیف در اصطلاح حقوقی اوامر و نواهی قانونی را گویند. حق و تکلیف دو روی یک سکه اند. در یک نظام اجتماعی عدالت اقتضا میکند حقوق و تکالیف افراد متناسب با برخورد داریها و امتیازهای آنها برابر باشد. مبانی حق و تکلیف، اصول و قواعد کلی است که مشروعیت الزام آوری مقررات حقوقی را باعث میشود. منشأ و خاستگاه حق و تکلیف در مکاتب حقوقی به لحاظ جهان بینی و ارزشهای خاص هر مکتب فکری بنا گذاشته شده است. اسلام به عنوان یک مکتب فکری، اراده الهی خداوند را تنها منبع حق و تکلیف میداند و براساس مبانی خداشناسی و انسان شناسی حق و تکلیف، خداوند به عنوان عالم حکیم برای بهترین شکل زیستن شخصی و اجتماعی انسان قواعد و قوانینی را وضع کرده است و انسان باید به حکم عقل عملی، از منعم خالق و مالک خود اطاعت کند. بنابراین آن کس که در مبانی حق، خدا محور است خواهان اراده و خواست خداوند است اما آن کس که در مبانی حق، انسان محور است طبعاً به دنبال اراده اشخاص و سود و منفعت آنهاست. مبانی حق و تکلیف در فقه و حقوق به لحاظ شمولیت و قلمرو یکی؛ اما به لحاظ کیفیت و شناخت متفاوتند.
فهرست مطالب : مقدمه بخش اول: کلیات و مفهوم شناسی فصل اول: کلیات فصل دوم: مفاهیم بخش دوم: مبانی حق و تکلیف در فقه فصل اول: مبانی حق در فقه گفتار اول: منشأ و خاستگاه حق در فقه گفتار دوم: مبنای اصلی مشروعیت حق در فقه گفتار سوم: مبانی فرعی مشروعیت فصل دوم: مبانی تکلیف در فقه گفتار اول: مبانی الزام در فقه بخش سوم: مبانی حق و تکلیف در حقوق فصل اول: منشأ و خاستگاه حق و تکلیف در حقوق(رویکردهای حقوقی) گفتار اول: مبانی الزام در حقوق گفتار دوم: مکتب حقوق طبیعی یا فطری گفتار سوم: مکتبهای تحققی(پوزیتیویسم) گفتار چهارم: نقد نظریهها فصل دوم: تطبیق مبانی حق و تکلیف در فقه و حقوق گفتار اول: نقاط اشتراک فقه و حقوق در مبانی گفتار دوم: نقاط افتراق فقه و حقوق در مبانی نتیجهگیری منابع و مآخذ