پیام‎های سیر تنزیلی اسماء و صفات قرآن در قرآن

نام نویسنده : زینب بهجت‎پور

موضوع : علوم قرآن

مقطع تحصیلی: سطح 4 – تفسیر تطبیقی – موسسه آموزش عالی حوزوی معصومیه خواهران

ناشر : موسسه بوستان کتاب

سال نشر : 1398

خلاصه کتاب : خدای متعال در قرآن حداقل با دو گروه از مخاطبان سخن گفته است. گروه اول کسانی هستند که خطابات مستقیم قرآن متوجه آن‎ها بوده و تغییر و تحول ایشان هدف اولیه نزول کلام‎الله بوده است. این گروه مکیان و مدنیان معاصر نزول قرآن بودند. گروه دوم کسانی هستند که بعد از آن‎ها آمده و نقش‎هایی مشابه گروه اول بازی کرده و به طور طبیعی مشمول احکام آنان شده‎اند. نزول قرآن به «ایاک اعنی و اسمعی یا جارۀ» اشاره به این دو گروه است. ترتیب نازل شده بهترین و بیشترین اثر را بر گروه مخاطبان اول ساکن در مکه و مدینه داشته است؛ چرا که نزول هر بخش از آن، با توجه به وضعیت، نیاز و مواضع مثبت و منفی آن‎ها صورت می‎گرفت. اسماء و صفاتی که قرآن به خود نسبت می‎دهد، بسته به عوامل مختلف، مانند نوع و سطح مخاطبان اول و اینکه آنان در چه مرحله‎ای از سیر تحول و هدایت هستند، متنوع است. سرایت احکام این گروه به مخاطبان دوم با استفاده از قاعده جری و تطبیق و تفکیک ویژگی‎های مشترک انسان‎ها از ویژگی‎های عربی معاصران نزول صورت می‎گیرد. قرآن در آغاز نزول، با شبهه‎افکنی مشرکان برای ایجاد تردید درباره حقانیت کلام‎الله مواجه شده است. در برابر این رویکرد، از جایگاه آسمانی قرآن و نزول آن به اراده خدا و به واسطه جبرئیل با کاربست صفات متناسب با این وضعیت دفاع شده است. در این مسیر بر اوصافی که حاکی از تناسب و توافق این کلام، با فطرت و مواجید درونی افراد است، سخن گفته می‎شود. عناوینی مانند قول فصل، فرقان و کتاب در خطاب به مؤمنان در این دوره، بر مراحل رشد آگاهی و تلقی درست این گروه از قرآن توجه می‎دهد. از دیگر سو تا زمانی که وحی نازل شده بر حضرت رسول، هویت جمعی به خود نگرفته است، از واژه حدیث و قول برای اشاره به آن استفاده ‎شده و یادکرد از کلام‎الله با نام‎های قرآن و کتاب به آینده موکول شده است. کاربرد برخی صفات مانند ذکر، حدیث و قول در سور مدنی کاهش چشمگیری یافته و در برابر، کثرت استفاده از نام کتاب و آیات الهی در خطاب به مؤمنان را شاهد هستیم. حکمت این گسترش را باید در جامعه‎سازی قرآن و نظام بخشی به هویت جمعی مؤمنان در مدینه جویا شد. در این دوره نام کتاب که به احکام و قوانین الهی اشاره دارد و غالباً در خطاب به مؤمنان به کار گرفته میشود، با هدف ساماندهی جامعه ایمانی تناسب کامل دارد. در مرحله پایش و مراقبت نیز که احتمال ارتداد یا انحراف اهل ایمان وجود دارد، از اسماء و اوصاف مناسب این مرحله استفاده شده است.

پیمایش به بالا