پایان نامه تفسیر و علوم قرآن

تحليل روش شناختي قصص قرآن در تعليم امر اخلاقي

تحليل روش شناختي قصص قرآن در تعليم امر اخلاقي

نام نویسنده : فاطمه مجاوري

سطح تحصیلی : سطح 3

رشته تحصیلی : تفسیر و علوم قرآن

استاد راهنما : مهراب صادق نیا

تاریخ دفاع : 98/6/31

چکیده پایان نامه : قصص و گزارشات تاریخی قرآن کریم و تاثیر آنها در تعمیق باورهای ایمان‌داران، نزد متالهان و مفسران اسلامی، صرفا ارزش تاریخی ندارد. یک توافق عمومی در این زمینه وجود دارد که این روایت‌ها نوعی توصیه اخلاقی در خود دارند که در تعمیق باورهای پیروان، موثرند. در این پایان نامه روش‌های کلی قصص قرآن در جهت تعلیم امر اخلاقی بررسی، و ابعاد تاثیرگذاری آن تحلیل شده است. مدعای اولیه آن بوده است که روش‌هایی چون: عبرت‌دهی، طرح آموزه‌ی عمل، عقوبت و پاداش و در نهایت روش الگودهی، از رئوس روش‌های قصه‌های قرآن در تعلیم امر اخلاقی هستند. این تحقیق از نوع بنیادی و به‌اعتبار ماهیت، توصیفی-تحلیلی است. از نظر جمع‌آوری اطلاعات، ازنوع کتابخانه‌ای وبررسی تفاسیر، مقالات و پایان‌نامه‌های مرتبط، و به‌اعتبار موضوع، از نوع دینی یا وحیانی است. این پژوهش شامل 4فصل است که فصل اول به کلیات و فلسفه‌ی وجود قصص در قرآن، فصل دوم به روش عبرت‌دهی، فصل سوم به روش طرح آموزه عمل، عقوبت و پاداش، و درفصل آخر به روش الگودهی درقصص قرآن پرداخته شده است؛که در سه فصل روش‌شناختی به مباحث این روش‌ها درتعلیم امر اخلاق فردی، اخلاق جمعی و بصیرت اخلاقی توجه شده و نمونه‌هایی از قصص قرآن مورد تحلیل قرار گرفته است.

واژگان کلیدی : روش‌شناسي، قصه‌هاي قرآن، امر اخلاقی، تعليم

پیمایش به بالا