نام نویسنده : عذراسادات موسوي پور

سطح : سطح 3

رشته تحصیلی : کلام اسلامی

استاد راهنما : علي افضلي

استاد مشاور : محمد علي مبيني

تاریخ دفاع : 96/04/11

چکیده پایان نامه : پایان نامه حاضر، تحت عنوان« بررسی تطبیقی فرآیند تحصیل معرفت یقینی از دیدگاه غزالی و دکارت» شامل یک مقدمه و چهار فصل است. فصل اول کلیات، فصل دوم فرایند معرفت جویی دکارت و چگونگی رهیافت وی به معرفت یقینی، فصل سوم، متناظر با فصل دوم، به فرایند معرفت یابی غزالی و چگونگی وصول آن به قلّه یقین می¬پردازد. در فصل چهارم روش¬های غزالی و دکارت، در مسیر دستیابی به حقیقت مقایسه و تشابهات و تفاوتهای آن¬ها روشن می¬شود. غزالی و دکارت، دو اندیشمند تاثیر گذار اسلام و غرب در حوزه فکر و اندیشه، هر یک به روشی امکان دسترسی به مـعرفت یـقینی را فراهم می¬کنند؛ آن¬ها هر نوع معرفتی را که به نحوی محل تردید است به روش فرایند حذف و تقلیل پیش می¬برند تا بنیانی کاملاً یقینی پایه گذاری کنند. دکارت؛ برای حل معضل شک، به روش ریاضی و استدلالی پناه می¬برد با و نیروی برهان، با «شک دستوری» به نقطه یقینی استدلالش، که وضوح و تمایز است، نایل می¬شود و پشتوانه آن را خداوند و خیر خواهی او می¬داند. غزالی؛ برای زدودن شک و دستیابی به یقین، با تفحص در همه علوم و طرق، راه تصوف برمی گزیند از این رو؛ کشف و شهود را یقینی ترین و مطمئن ترین راه قلمداد می¬نماید. البته در این مسیر، دچار شک افراطی شده، که سر انجام به گفته خود، به مدد الهی و با اشراق فیض خداوندی سلامت، به ساحل یقین نشسته است. وجوه اشتراک: التزام به پاره ای از اصول اخلاق عملی در دوران شک؛ اعتقاد به خطا ناپذیری ریاضیات؛ شباهت در دلایل شک در محسوسات؛ عنصر شک، نقطه آغازین فرایند معرفت یابی؛ سبب خروج ایشان از شک، دستگیری و لطف الهی است. وجوه افتراق: اختلاف در ادله شک؛ واقعی و فرضی بودن شک؛ حجیت وعدم حجیت دلایل عقلی؛ نقش فعال یا انفعالی در مواجهه با شک.

واژگان کلیدی : یقین، شک، شک دستوری، دکارت، غزالی

پیمایش به بالا