نام نویسنده : حميده سادات شهيدي

سطح : سطح 3

رشته تحصیلی : کلام اسلامی

استاد راهنما : هادي حسين خاني

استاد مشاور : محمد جعفري هرندي

تاریخ دفاع : 96/05/12

چکیده پایان نامه : یکی از مباحث مهم در باب رابطه¬ی کودکان و مفاهیم دینی، پرسش¬های خداشناسانه¬ی کودکان و چگونگی پاسخ¬گویی به این دسته از پرسش¬ها است. روان¬شناسان و اندیشمندان غربی با توجه به ابعاد مختلف شخصیتی کودکان تلاش کردند تا در این زمینه معیارها و روش¬هایی را ارائه نمایند. در این میان، رویکرد آیات و روایات در خصوص نحوه¬ی پاسخ-گویی به پرسش¬های خداشناسانه¬ی کودکان، قابل توجه و پی¬گیری است. پژوهش حاضر با هدف یافتن معیارها و روش¬های جدید برای پاسخ¬گویی به سؤالات خداشناسانه¬ی کودکان بر اساس آیات و روایات و با روش توصیفی و تحلیلی در چهار فصل تنظیم شده است. در فصل اول، مباحث کلی تحقیق مطرح شده است. در فصل دوم، به موقعیت کودک به لحاظ روان¬شناسانه، و پرسش¬های خداشناسانه¬ی او پرداخته شده است. در فصل سوم، مهم¬ترین معیارهای پاسخ¬گویی به پرسش¬های خداشناسانه¬ی کودکان از جمله فراهم آوردن محیط اجتماعی فعال و پویا، گوش سپردن به پرسش¬ها، پاسخ¬های استاندارد و … اشاره شده است. و در فصل چهارم تلاش شده است تا روش¬های پاسخ¬گویی به این¬گونه پرسش¬ها ارائه گردد. البته محقق اذعان دارد که این نوشتار با کاستی¬های فراوانی روبرو است و همچنان نیازمند تحقیق و پژوهش است.

واژگان کلیدی : کودک، پرسش¬های خداشناسانه، معیارها و روش¬های پاسخ¬گویی

پیمایش به بالا