نویسنده : معصومه سلطانی
دانش آموخته سطح 4 رشته تفسیر تطبیقی
پذیرفته شده در: فصلنامه علمی پژوهشی قبسات
سال نگارش : 1402
رتبه علمی : علمی- پژوهشی
چکیده: به تصریح و تأکید آیه هفتادودوم سوره احزاب، انسان حامل امانتی¬است که آسمان¬ها و زمین و کوه¬ها توانایی حمل آن را ندارند. در تبیین روایات مربوط به امانت و حقیقت آن¬، ازسوی مفسران پیش از صدرالمتألهین احتمالاتی مطرح گردیده، اما از نظر ایشان و علامه طباطبایی ملاحظاتی برآنها وارد است چون درهمه آنها معنای امانت و تحفظ برآن، در بازگرداندن سالم آن به صاحبش مغفول مانده است.هدف این نوشتار تبیین حقیقت امانت ¬الهی، براساس مبانی حکمت متعالیه است. طبق نتایج تحلیل¬های صورت¬گرفته، امانت¬الهی ولایت¬الهیه[کمال مرتبه عبودیت] و امامت و خلافت انسان کامل¬¬ و ذریّه طاهرین (ع) است،هم¬چنان¬که بیان روایات نیز همین است. ازاین¬رو قوه ظلومیت و جهولیتِ سابق برتحمل امانت، بستر افاضه عدل وعلم بوده و مدح انسان ¬است و معنای مذمتی آن¬ در فرض خروج انسان ازمدارعبودیت است.حفظ امانت مذکور، مبدأ تمامی كمالات وتجسّم عینی همه خيرات و تمثّل¬ تمامی كمالات انسانی است. روش توصیف و تحلیل داده¬ها کتابخانه¬ای اسنادی است.
واژگان کلیدی: امانت الهی، صدرالمتألهین، علامه طباطبایی،