راحله كامران آزاد
چکیده
حجیت قرائات به مفهوم صحیح بودن استدلال بر آنها هنگام استنباط شریعت و جواز قرائات به معنای صحیح بودن قرائت آنها در نماز و غیرنماز، از مسائل مهم علوم قرآنی است. علما درخصوص حجیت و جواز قرائات اختلاف نظر دارند. برخی، قرائت حجت را منحصر در قرائت حفص از عاصم دانسته و تنها بر جواز قرائت نماز و قرآن به آن فتوا داده اند. بعضی همة قرائات هفتگانه، دهگانه و حتی چهاردهگانه را حجت می دانند و درنتیجه، جواز قرائت هر یک از آنان را در نماز و غیره جایز شمرده اند. در این مقاله با روش توصیفی به تبیین و تطبیق دیدگاه آیت الله فاضل لنکرانی و علامه معرفت درمورد حجیت و جواز قرائات پرداخته شده است. یافته های پژوهش نشان میدهد که آیت الله فاضل قائل به عدم حجیت قرائات است. از نظر ایشان، دلیل عدم حجیت بر فرض تواتر قرائات، تعارض دلالی آنها و بر فرض عدم تواتر، اجتهاد شخصی بودنِ قرائات است. این در حالی است که آیت الله معرفت از بین قرائات گوناگون، قرائت حفص از عاصم را به دلیل موافقت با ثبت معروف، لغت فصیح و نامعارض با دلیل قطعی حجت می داند و تنها قرائت آن را در نماز جایز دانسته است.
واژگان کلیدی: حجیت، قرائات، حجیت قرائات، جواز قرائات، آیت الله فاضل لنکرانی(ره)، آیت الله معرفت(ره).