برنامه چهارشنبه های تعالی و بالندگی که در تاریخ ۵ آذر ماه با حضور جمعی از طلاب و علاقهمندان برگزار شد، به تبیین دو محور اخلاقی زندگی مشترک از سیره حضرت زهرا (س) و پاسخ به شبهات فاطمی اختصاص یافت. آیتالله طبسی با استناد به کلام نورانی حضرت زهرا (س)، روش زندگی موفق و همچنین روش مقابله با جریانات فکری معاند را مورد بررسی قرار دادند.
محور اول: الگوی تعامل زناشویی (مدارا و عدم تحمیل)
آیتالله طبسی سخنان خود را با تأکید بر آموزههای عملی حضرت فاطمه زهرا (س) در قبال امام علی (ع) آغاز کردند. ایشان به عبارت شریف “مارأیتنی خائناً، ولا کاذباً، ولا خالفتُ أوامرك” استناد کرده و آن را به عنوان بالاترین معیار تعامل زناشویی معرفی نمودند.
ایشان اظهار داشتند: «زندگی یکنواخت نیست؛ گاهی شاهانه است و گاهی فقیرانه. کسی که میخواهد در این مسیر موفق باشد، باید سازگاری و مدارا داشته باشد و به جای تحمیل خواستهها، سعی در هماهنگی داشته باشد. نباید مشکلات خانه را به بیرون منتقل کرد. خیال نکنیم که ما معصوم هستیم و طرف مقابل اشتباه میکند؛ اگر اشتباهی هست، هر دو طرف شریک آن هستند.»
وی همچنین به نقد رویکردهای مادیگرایانه در ازدواج پرداخت و تأکید کرد: «باید قبل از ازدواج، به طرفین طرز زندگی و تعامل آموخت، نه اینکه تنها به مسائل مالی و جهیزیه پرداخته شود.»
محور دوم: مسئولیتپذیری و رزق الهی
در ادامه، ایشان به تفسیر سیره خانهداری حضرت زهرا (س) با استناد به روایات تفسیری ذیل آیه شریفه “کَلَّمَا دَخَلَ عَلَيْهَا زَكَرِيَّا الْمِحْرَابَ وَجَدَ عِنْدَهَا رِزْقًا” پرداختند.
آیتالله طبسی تأکید کردند که حضرت زهرا (س) با تعهد به “عملُ البَیت” (کار خانه و پخت و پز)، در مقابل تعهد امام علی (ع) به تأمین مایحتاج (طعام)، الگوی مسئولیتپذیری هستند. ایشان اشاره کردند که حضرت زهرا (س) به توصیه پیامبر (ص)، چیزی از همسرشان درخواست نمیکردند مگر اینکه ایشان بیاورند، که این خود نشان از عظمت و توکل ایشان بر رزق الهی داشت.
پاسخ به شبهات اعتقادی و اهمیت حفظ حریم
بخش پایانی جلسه به صورت صریح به پاسخگویی به شبهاتی که توسط وهابیت و جریانات مشابه علیه عظمت حضرت زهرا (س) مطرح میشود، اختصاص یافت.
- درباره عدم وجود “در” برای خانه: ایشان این ادعا را “نادانی” خواندند و فرمودند: “خانه وحی هم حرمت داشت. آنهایی که در نداشتند، صاحبان پرچم بودند [کنایه از قلعهها و حریمهای غیر اسلامی]. حرمت حریم قائل بودند.”
- درباره عدم مطالبه قصاص توسط امام علی (ع): آیتالله طبسی یادآور شدند که در شرایط آن زمان، اجرای قصاص نیازمند تشکیل دادگاهی بود که خود دستگاه حاکمیت وقت آن را اداره میکرد. ایشان فرمودند: “مصلحت در این نبود که حضرت امیرالمؤمنین در شرایط آن روز، با قوا و مدیریت انقلاب درگیر شوند. مصلحت حفظ اصل نظام و جلوگیری از کشتار بیشتر بود.”
در پایان، آیتالله طبسی با دعا برای تعجیل در فرج امام زمان (عج)، دوام اقتدار نظام اسلامی و نابودی دشمنان اهل بیت (ع)، جلسه را به پایان رساندند و حاضران را به زنده نگه داشتن فرهنگ فاطمی در نسل جدید فراخواندند.