حجت الاسلام و المسلمین آقای آل بویه در ابتدا به رابطه دین و اخلاق پرداختند و به تشریح دیدگاههای مختلف در این خصوص اشاره کردند:
1-دیدگاه وابستگی اخلاق و دین
وابستگی اخلاق به دین
وابستگی دین به اخلاق
وابستگی متقابل دین و اخلاق
2-دیدگاه استقلال اخلاق از دین
· سازگاری دین با اخلاق در عین استقلال
· ناسازگاری با یکدیگرß با وجود تعارض موردی یا تعارض کلی
در ادامه چگونگی وابستگی اخلاق به دین در چهار حوزه مورد بررسی قرار گرفت:
حوزه اول، وابستگی معنا شناختی که در این حوزه الفاظ اخلاقی بر حسب مفاهیم دینی معنا می شوند. و حوزه دوم، وجود شناختی که در این حوزه آنچه در عالم خارج و ثبوت متعلق اراده خداوند قرار گیرد اخلاقی است .و حوزه سوم،حوزه معرفت شناختی و چهارمین حوزه،حوزه روان شناختی که به انگیزه اخلاقی زیستن برای پاداش و عقاب، ناظر بودن خدا و … توجه دارد.
از میان این چهار حوزه، وابستگی معنا شناختی و وجود شناختی اخلاق به دین که اعتقاد اشاعره می باشد،مورد قبول نیست. وابستگی معرفت شناختی و وابستگی روان شناختی اخلاق به دین که مورد پذیرش متفکران شیعی است. ایشان در این بخش با توجه به محدودیت عقل و محدودیت شناخت، به نیاز انسان به وحی برای اخلاقی زیستن اشاره نمودند.
در ادامۀ نشست حجت الاسلام و المسلمین آقای آل بویه به نگرش متفاوت غرب به انسان که مبتنی بر جسم و امور مادی اوست اشاره کردند و تنظیم اخلاق به عنوان یک قرارداد اجتماعی را از آثار این نگرش برشمردند.
ایشان در ادامه به اهم مسائل مربوط به وابستگی اخلاق به دین و ضرورت پژوهش در این مسائل به قرار ذیل اشاره کردند:
1- رابطه رفتار و نیت آدمی در هویت بخشی به انسان
2- نقش انسان شناختی دینی در اخلاق
3- نقش ایمان به خدا و معاد در اخلاقی زیستن
4 –نقش عبادت در اخلاق
5- نقش الگوهای اسلامی در اخلاقی زیستن
6-احساس حضور خدا و اخلاقی زیستن
7- پیوند زدن مفاهیم اخلاقی به مفاهیم دینی
8- سنن الهی ناظر به انحرافات اخلاقی
9- نظام اخلاقی عالم
10- بررسی و نقد نظریه “انگیزش الهی زاگزبسکی”
11- نسبت دین و اخلاق از نظر “کویین”
12- بررسی و نقد نظریه تأویل شده “امر الهی آدامز”
13- رابطه دین و اخلاق “وین رایت”
14- رابطه نظریات اخلاقی و آموزههای دینی
15- تفاوت اخلاق دینی با اخلاق سکولاریسم
16- تعارضات اخلاق و آموزه های دینی