نام نویسنده : بي بي نجمه موسوي
سطح تحصیلی : سطح 3
رشته تحصیلی : فقه و اصول
استاد راهنما : محسن قمي
تاریخ دفاع : 97/7/7
چکیده پایان نامه : از نظر فلسفه صدرایی، وجود رابط، وجودی غیر مستقل، بدون ماهیت و رابط میان موضوع و محمول است. نحوه وجود آن از نظر مشهور، به دو طرف قضیه بستگی دارد، اگر دو طرف قضیه خارجی باشند؛ وجود رابط نیز خارجی است. از نظر شهید صدر، معانی حرفیه وابسته به دو طرف است و به صورت مستقل لحاظ نمی شود. معانی حرفیه نشان دهنده نسبت هستند. برخی نسبت¬ها، نسبت واقعی خارجی¬اند، این نسبت¬ها فقط در خارج موجودند و باید دو طرف واقعی خارجی داشته باشند. این دسته از نسبت¬ها نمی¬توانند به ذهن بیایند؛ بنابراین هیچ حرفی نمی¬تواند برای آنها وضع شود. برخی نسبت¬ها، نسبت¬های واقعی ذهنی هستند. این نسبت¬ها دو طرف متغایر ذهنی دارند، برخی حروف برای این دسته از نسبت ها وضع شده¬اند؛ مانند حروف استثنا. برخی نسبت¬ها، نسبت¬های تحلیلی ذهنی هستند؛ که در آنها دو طرف متغایر ذهنی وجود ندارد؛ بلکه یک طرف است که ذهن با تحلیل دو طرف برای آن می¬سازد؛ و سپس بین آن دو طرف یک نسبت برقرار می¬کند. برخی از حروف برای این دسته از نسبت¬ها وضع شده¬اند؛ مانند نسبت ظرفیت. بنابراین آنچه شهید صدر با نام معنای حرفی تعریف می¬کند بسیار نزدیک به چیزی است که فلاسفه نظام صدرایی با عنوان وجود رابط، می¬شناسد. ملاصدرا وجود رابط را در نسبت¬های ذهنی انتزاع از وجود رابط در خارج می¬داند ولی شهید صدر به این معنا قائل نیست. بحث از تعریف و تبیین معنای حرفی و تعیین اقسام و ویژگیهای آن یک بحث هستی شناسانه است که باید در فلسفه مورد بحث قرار بگیرد. علم اصول فقه از ثمرات بحث در تشخیص مراد جدی مولی استفاده می¬کند. ولی در حال حاضر به علت اینکه بحث وجود رابط در فلسفه کامل بیان نشده و مبهم است، علمای اصول فقه ناچارند به خاطر ثمرات این بحث، به این بحث بپردازند.
واژگان کلیدی : وجود رابط، معنای حرفی، شهید صدر