برگزاری درس اخلاق در موسسه آموزش عالی حوزوی معصومیه با موضوع فلسفه بعثت

به گزارش روابط عمومی موسسه آموزش عالی حوزوی معصومیه خواهران، جلسه درس اخلاق با حضورحجت الاسلام والمسلمین علی نظری منفرد با موضوع فلسفه بعثت در تاریخ 96/2/4 در سالن علامه طباطبایی موسسه برگزارشد.
ابتدا حجت الاسلام والمسلمین نظری منفرد ضمن تبریک به مناسبت فرا رسیدن  عید مبعث پیامبر رحمت، حضرت محمد مصطفی ( صلی الله علیه و آله )  با اشاره آیات قرآن کریم به شرح اجمالی سر فصل هایی از مباحث مبعث  با عناوین حکمت، هدف، فلسفه و مکان بعثت پرداخت.
وی در خصوص مفهوم مسئله بعثت گفت: بعثت به معنی برانگیختن است. کلمه بعث در مفردات در دو معنا استفاده شده است؛ یکی در رابطه با  احیای اموات است که در حیطه امور خداوند متعال است و لذا قیامت، یوم البعث نامیده شده است و دیگری فرستادن یک فرد یا گروه برای انجام ماموریت یا رساندن پیام است. این واژه در قرآن مجید بسیار استعمال شده است.
  حجت الاسلام والمسلمین نظری منفرد در ادامه سخنان خود به شرح حکمت بعثت و فرستادن پیامبران پرداخت و گفت: خداوند متعال حکیم است و کاری بدون حکمت از حکیم سر نمی زند. اشخاص حکیم نیز کاری را بدون حکمت انجام نمی دهند؛ منتها حکمتی که از جانب بشر است نفعش به خودش می رسد اما حکمت خداوند, نفعش به مخلوق می رسد نه خالق. وی با تاکید بر قدرت پاسخ گویی به شبهات افزود: شبهاتی که امروزه در فضا های مجازی تبلیغ و منتشر می شود این است که خداوند پیامبران را در عصری مبعوث نموده است که بشر از نظر عقلی به کمال نرسیده بود و به یک راهنما نیازمند بودند؛ اما امروزه با توجه به رشد عقلی بشر دیگر نیازمند به وحی و انبیاء نیست.
حجت الاسلام والمسلمین نظری منفرد با استناد به سخن امیر المومنین(علیه السلام) در رابطه با عقل و نیاز انسان به هدایت گر گفت:  عقل می تواند یک راه گشا در امور باشد. درجهانی که زندگی می کنیم عقلای بسیاری وجود دارند اما تنها داشتن عقل برای هدایت انسان ها کافی نیست. زیرا انسان شهوات بسیاری دارد که با عقل در تضاد هستند. انسان نیازمند فردی است که عقل را بیدار نماید. به تعبیر قرآن مجید فلسفه بعثت، تزکیه و تعلیم و به تعبیر امیرالمومنین(علیه السلام)، برانگیختن عقل مُرده ی انسان است ودر طول عمری که بشر داشته خداوند متعال حجت را از قبل برای آنان قرار داده است.
وی با استناد به آیات  و روایات، دفعی و ناگهانی بودن مسئله ی بعثت را تکذیب نمود و اظهار داشت: خداوند قبل از بعثت نشانه هایی را قرار داد که بازگو کننده ی مقدمه ی ظهور حضرت رسول اکرم( صلی الله علیه و آله )  بود.
 حجت الاسلام والمسلمین نظری منفرد در توضیح علت خاتم بودن حضرت محمد( صلی الله علیه و آله )  گفت: خداوند در قرآن تصریح می نماید به این امر که دین را کامل نموده است؛ دینی که هماهنگ با فطرت است. دین اسلام از آن جهت کامل است که پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله ) تمام آنچه را که از نظر دین، برای سعادت و کمال انسان مورد نیاز بوده، به ارمغان آورده است و امری باقی نمانده تا خداوند برای ارائه ی آن پیامبر دیگری را مبعوث نماید.
وی همچنین در تبیین شیوه نزول آیات گفت: سرآغاز بعثت، وحی است. اولین لحظه ی وحی مجسم شدن جبرئیل در محضر رسول خدا( صلی الله علیه و آله )  است و این همان حقیقت وحی است که از افق درک بشر خارج است. قرآن نتیجه و محصول وحی است و نزول قرآن بر روح بود نه بر گوش؛ به گونه ای که اطرافیان در هنگام نزول وحی دگرگونی ها را در چهره ی رسول خدا( صلی الله علیه و آله ) مشاهده می نمودند اما صدایی نمی شنیدند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا