سلسله نشست های فرهنگی با موضوع معرفی گروه های سلفی و رابطه وهابیت و سلفیه

به گزارش روابط عمومی مؤسسه آموزش عالی حوزوی معصومیه (خواهران)، نشست فرهنگی این هفته روز 2شنبه 21/2/94 با موضوع معرفی گروه های سلفی و رابطه وهابیت و سلفیه، با سخنرانی  حجت الاسلام والمسلمین دکترعلیزاده موسوی و با حضور طلاب در سالن همایش های این مؤسسه برگزار شد.
حجت‌الاسلام والمسلمین علیزاده موسوی در ابتدا اظهار داشت: اگر نگاهی به درون اسلام کنیم جریان‌های داخلی مانند غده سرطانی است که تمام سلولها را آلوده می‌کند. این غده بسیار بدتر از ویروس خارجی است چرا که بدن را یکباره تخریب می‌کند.
در حوزه داخلی شاهد مثلث شوم هستیم که ضلع اول آن قادیانه در شبه قاره هند است و ضلع دوم بهائیت در ایران است که خود را در کنار دیگر ادیان جهان مطرح کرده و جهانی کرد.
حجت الاسلام علیزاده موسوی در ادامه افزود: ضلع سوم وهابیت است که با دو جریان دیگر متفاوت است و راه را برای تعامل دشوار می‌کند. دو ضلع اول واضح البطلان هستند اما وهابیت این‌گونه نیست.
وهابیت دست به شمشیر است و شیعیان را مباح‌الدم می‌داند.
ویژگی دیگر وهابیت که معضل بزرگی است در دست داشتن حرمین شرفین است که در ایام حج مسلمانان بیش از 57 کشور اسلامی برای زیارت به آنجا می روند.
چرا آمریکا حامی عربستان است؟                  
دبیر اجرایی کنگره تکفیری ها اذعان داشت: هیچ مذهبی مثل وهابیت و عربستان نمی تواند منافع آمریکا را حفظ کند. همچنین قرائتی که وهابیت از اسلام ارائه می کند به تخریب  مسلمین منجر می شود.
وی رابطه بین وهابیت و سلفیه را این چنین توصیف کرد: رابطه بین این دو عام و خاص مطلق است. سلفیه دارای عامیت است که یکی از مهمترین مصادیق آن وهابیت است.
سلف در لغت به معنای گذشته است. این گروه چون تقرب به پیامبر دارند محترم است اما وقتی این مفهوم دچار انحراف می شود ؛ مسلمانان را به اسلام بلا مذهب تبدیل می کند.
حجت الاسلام علیزاده موسوی اقسام سلفیه را این گونه برشمرد و گفت: اگر سلفیه را از حیث موضوع تقسیم کنیم به تکفیری، جهادی و سیاسی تقسیم می شود و اگر از حیث خاستگاه تقسیم شود به نجد(وهابیت و تکفیری) ، مصر(جهادی) و تبلیغی و سیاسی(شبه قاره هند) تقسیم می شود.
وی سلفیه هند را این گونه توصیف کرد: شاه ولی الله دهلوی معاصر با محمد بن عبد الوهاب بوده است. اختلاف عبد الوهاب با دهلوی در این است که عبدالوهاب احیاء در اعتقادات را قائل بود ولی شاه ولی الله رویکرد حدیثی داشت و می گفت اگر بخواهیم سنت پیامبر را احیاء کنیم باید احادیث را احیاء کنیم و قائل به تجمیع و وحدت بود. این دیدگاه معتدل تر از عبد الوهاب است.
بعد از مرگ شاه ولی الله فرزندش شاه عبدالعزیز دهلوی اندیشه پدر را به اندیشه سیاسی تبدیل کرد. وی هند را دارالحرب اعلام کرد و جنبش مجاهدین را به راه انداخت.
 
حجت الاسلام علیزاده موسوی تشکیل مکتب دیوبند را شرح داد و گفت: این مکتب با تاسیس مدرسه ای توسط علمای پیرو دهلوی شکل گرفت و از نظر عقاید زیاد مخالف با شیعه نبود. سه شاخه اصلی دیوبند متشکل از معتدل، افراطی که پدر معنوی طالبان هستند و گروه تروریستی افراطی تر مانند سپاه صحابه، جیش محمد و لشکر طیبه که جزای مرگ سه شیعه را بهشت می دانند.
بحران های پاکستان وارد کشور ما از جمله سیستان و بلوچستان شده و اکنون وظیفه خواهران طلبه است که با تبلیغ میان مادران و زنان آن ها را هوشیار کرده تا مبتلا به گروه های تکفیری نگردند.
وی ادامه داد: وهابیت مکتب دیوبند را قبول ندارد و آن ها را اولیاء شیطان می داند. یکی دانستن سلفیه تکفیری و سلفیه جهادی اشتباه بزرگی بود که در آخر منجر به یکی شدن آن دو شد و این مشکل عظیم بوجود آمد. سلفیه تکفیری در عربستان قائل به توحید در عبادت بود و حال آن که سلفیه جهادی در مصر توحید در حاکمیت را قائل بودند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا