جمعه 10 فروردين 1403  
(مهار تورم، رشد تولید)
دانستنیهای روانشناسی
سه‌شنبه 28 مرداد 1393 من و کودک لجباز !!!
سوال: دختربچه‌ام بسیار لجباز شده است. لطفاً راهنمایی‌ام کنید.
 عموماً لجبازی کودکان از سال دوم زندگی آغاز می‌شود و در سه سالگی به اوج می‌رسد. در سنین دیگر نیز مسأله‌ای است که والدین کمابیش با آن روبه‌رو هستند. این لجبازی‌ها تا حدی از ضرورت‌های رشد و مقطعی است؛ بنابراین، چندان نگران نباشید. لجبازی کودکان، اغلب منشأ محیطی دارد و به ندرت (در صورت شدت و دوام) ممکن است مشکل عصبی باشد. در هر صورت، برای جلوگیری از نهادینه شدن این رفتار، بهتر است برای کاستن از آن بکوشید.
علت‌ها:
1. تثبیت استقلال: فرزند شما در سنی است که می‌خواهد استقلال خود را تثبیت کند. با استفاده از راه‌کارهای ایجاد استقلال مثل جداسازی برای خواب و واگذاری امور شخصی و... این نیاز او را برطرف سازید تا مجبور نشود آن را از طریق لجبازی تثبیت کند.
2. جلب توجه: در موارد بسیاری، لجبازی برای جلب توجه است؛ بنابراین، در مقابل این رفتار، حساسیت فراوان نشان ندهید و بکوشید در زمان غیر متعارض (زمانی که لجبازی نمی‌کند) توجه بیش‌تری به او داشته باشید.
3. ناتوانی در تنظیم هیجانات و رفتارها: کودک شما هنوز یاد نگرفته است که در هجوم هیجانات متعارف کدام‌یک را ترجیح دهد و براساس کدام‌یک رفتار کند. در این شرایط باید با کودک همراه شده و نظم دادن به هیجاناتش را به او آموخت.
 چند توصیه
الف) برای اصلاح این رفتار، از زور و اهرم فشار استفاده نکنید؛ زیرا لجبازی او تشدید می‌شود.
ب) از اعطای برچسب لجباز به او بپرهیزید؛ زیرا اثر تلقینی دارد و رفتار او را تشدید می‌کند.
ج) در مقابل لجبازی‌های او آرامش خود را حفظ کنید و عصبانی نشوید. در موارد بسیاری، لجبازی بیش‌تر کودکان، بازخورد عصبانیت والدین است.
 
امتیاز دهی
 
 

خانه | بازگشت |
Guest (PortalGuest)


مجری سایت : شرکت سیگما