سه‌شنبه 28 فروردين 1403  
(مهار تورم، رشد تولید)
..
وبینار
وبینار «تأثیر عوامل روان‌شناختی-عاطفی بر شکل‌گیری ایمان»
به گزارش روابط عمومی موسسه آموزش عالی حوزوی معصومیه (خواهران) در مرکز پژوهش‌های اسلامی معصومیه، وبینار با عنوان «تأثیر عوامل روان‌شناختی-عاطفی بر شکل‌گیری ایمان» برگزار شد.
در این وبینار، خانم نبوی (محقق رسمی مرکز پژوهش‌های اسلامی معصومیه)، پروژۀ تحقیقاتی خود را با عنوان «تأثیر عوامل روان‌شناختی-عاطفی بر شکل‌گیری ایمان» به‌طور جامع و کامل ارائه کرد.
وی ابتدا در خصوص مسألۀ تحقیق اظهار داشت: اغلب ایمان مقوله‌ای شناختی یا دارای بُعد شناختی تلقی شده است که قوت و ضعف آن در گرو استدلال‌هایی است که از آن پشتیبانی می‌کنند و از راه برانگیختن احساس شوق در انسان، او را به اعمال دینی سوق می‌دهند، در حالی که امروزه پیشرفت علومی چون جامعه‌شناسی معرفت و روان‌شناسی، درهم‌تنیدگی ساحت‌های گوناگون وجودی انسان را به خوبی آشکار ساخته است.
خانم نبوی تصریح کرد: مسأله‌ای که در این تحقیق به تفصیل بررسی شده، این است که ساحت احساسی-عاطفی انسان چگونه بر ایمان و دینداری او، در هر سه بُعد شناختی، عاطفی و رفتاری، تأثیر می‌گذارد؟
محقق مرکز پژو هش های اسلامی موسسه افزود: به‌منظور پاسخ دادن به سؤال مذکور، نظریه‌های اندیشمندان علوم اجتماعی و روان‌شناسان، و هم‌چنین نقد آرای آن‌ها در این تحقیق گردآوری و گزارش شده است.
وی گفت: هرچند این نظریه‌پردازی‌ها، چه‌بسا با فرهنگ مسیحی تناسب داشته باشد و تعمیم آن‌ها به فرهنگ‌های دیگر و به‌طور خاص، اسلام الزاماً معتبر نباشد، برای باز شدن باب بحث و تحقیق در این زمینه چاره‌ای از آن نیست.
خانم نبوی در ادامه سخنان خود به سازماندهی تحقیق انجام‌شده اشاره کرد و اظهار داشت: این تحقیق (که با روش تحلیل محتوا اجرا شده) در چهار فصل تنظیم شده است.
وی افزود: فصل اول این تحقیق به مبادی تصوری اختصاص یافته و در آن معنای دو اصطلاح «ایمان» و «عاطفه» تحلیل شده است. در فصل دوم، تأثیر عوامل روان‌شناختی-عاطفی بر شکل‌گیری باور دینی از دیدگاه‌های مختلف (از جمله دیدگاه ویلیام جیمز، زیگموند فروید، ویلیام مک‌دوگال و هم‌چنین از منظر اسلامی) بررسی شده است.
خانم نبوی ضمن اشاره به فصل های سوم و چهارم این تحقیق به توضیح اجمالی آن‌هاپرداخت و گفت: در فصل سوم که عنوان آن تأثیر عوامل روان‌شناختی-عاطفی بر شکل‌گیری رفتار دینی است، پس از توضیحی کوتاه دربارۀ ویژگی‌های شخصیتی تأثیرگذار در انگیزش، نقش عواطف در شعایر دینی، نیایش و نوکیشی توضیح داده شده است. در فصل چهارم که دربارۀ تأثیر عوامل روان‌شناختی-عاطفی بر شکل‌گیری عواطف دینی است، نخست ماهیت عاطفۀ دینی و سپس چگونگی تأثیر احساس‌های درونی بر عواطف دینی بررسی شده است.
پس از توضیحات سرکار خانم نبوی، حجت الاسلام و المسلمین دیبا (استاد ناظر پروژه) ضمن تقدیر و تشکر از زحمات ایشان در ساماندهی تحقیق، متذکر شد: این بحث، از موضوعات اساسی قطب تعمیق ایمان دینی و مبارزه با جریان‌ها و فرق انحرافی است که با دقت و ظرافت‌های علمی خاص محقق به ثمر نشسته است.
حجت الاسلام و المسلمین روستا آزاد (نمایندۀ قطب تعمیق ایمان دینی و مبارزه با جریان‌ها و فرق انحرافی) و حجت الاسلام و المسلمین عشرتی (رئیس مؤسسۀ آموزش عالی حوزوی معصومیه خواهران) نیز نظرات خود را در خصوص پروژه مطرح کردند و خانم نبوی به آن‌ها پاسخ داد.
 
امتیاز دهی
 
 

بيشتر.
خانه | بازگشت |
Guest (PortalGuest)


مجری سایت : شرکت سیگما