جمعه 7 ارديبهشت 1403  
(مهار تورم، رشد تولید)
نشست اخلاقی
درس اخلاق با حضور آیت الله عباسی خراسانی با موضوع زندگی اخلاقی حضرت زهرا (س)
به گزارش روابط عمومی موسسه آموزش عالی حوزوی معصومیه (خواهران) درس اخلاق با موضوع زندگی اخلاقی حضرت زهرا (س) در تاریخ 2/12/95 با حضور آیت الله عباسی خراسانی در سالن اجتماعات موسسه برگزار شد.
ابتدا آیت الله عباسی خراسانی ضمن عرض تسلیت به مناسبت ایام سوگوای حضرت زهرای مرضیه (س) با استناد به آیات قران کریم در خصوص جایگاه این کتاب آسمانی گفت: قران کتاب نهایی خداوند است و میان انسان و قران هیچگونه جدایی وجود ندارد.
 وی به توصیف مقام انسان پرداخت و افزود: انسان اعم از زن و مرد آن است که اهل اُنس باشد. کلمه انسان از ریشه اَنَسَ گرفته شده است که همان اُنس با خدا، اُنس با خودش و اُنس بادیگران است. انسان در اُنس با خدا عابد، در اُنس با خود عارف و صاحب معرفت و در اُنس با دیگران متخلق می گردد و هر فردی که صاحب اُنس بیشتری باشد از کرامت بیشتری فیض خواهد برد.
ایشان به شرح منزلت زن پرداخت و گفت: زن در کمالات و تخصیص کمالات گاهی مقدم بر مرد است. زن حامل رحمت الهی است و اگر زنی اهل قهر باشد رحمت الهی را به خود اختصاص نداده است زیرا قهر با رحمت سازگاری ندارد.
آیت الله عباسی خراسانی انگیزه ی اینکه دختران در سن پایین تر به بلوغ می رسند را سریعتر رسیدن به امر الهی دانست وافزود: رحمت الهی چیزی جز امر الهی نیست و زنی می تواند در عرصه سیاسی، اجتماعی و خانوادگی به واسطه اسماء الهی مرد را به معراج برساند که خود به فهم این اسماء رسیده باشد.
وی در ادامه سخنان خود ملاک عبودیت را عبد بودن در سایه اطاعت عنوان کرد و حضرت زهرای مرضیه (س) را یک الگوی بی همتا در این زمینه برای زنان جامعه معرفی نمود.
وی تصریح کرد: عرفان  و حالات انبیاء الهی در یک خلیفه و ولیّه خلاصه می شود و آن فاطمه(س) است و اگر فاطمه (س) را با تمام روایت ها فاطمه می گویند به این جهت است که حضرت زهرا (س) به مرحله ی انقطاع رسیده است و کمال انقطاع یعنی توجه به خدا. ایشان ضمن تاکید بر خواندن مناجات شعبانیه گفت: جامعه ای که فرهیختگانش با مناجات شعبانیه اُنس داشته باشند می توانند مردم را به ولایت خدا برسانند.

ایشان اساس زندگی را محبت و برنامه ریزی دانست و خواهران طلبه را به ارائه ی آموخته های حوزوی خود در بستر خانواده دعوت نمود و اظهار داشت: نکته مهم انتقال مدرسه به خانواده است؛ کلاسِ خانواده دیگر جای درس نیست بلکه باید در آن نقش یک مدرس و استاد را برای فرزندان و با رعایت اساس اطاعت پذیری از همسر ایفا نمود.
آیت الله عباسی خراسانی در پایان رعایت ادب خانوادگی، شکستن حجاب نفسانی، استعداد شناسی فرزندان وهمسر را از روش های سیر و سلوک در خانواده عنوان نمود و افزود: مدیریت و تدبّر خانه بر عهده مادر است. وی جاری شدن حالات فاطمی در وجود انسان را یکی از راه های رسیدن به صراط المستقیم بیان نمود و افزود: این بانوی بزرگوار انسان گوشه نشین و خانه نشین نبود یعنی صاحب معرفتی بود که این عرفان را عرضه نمود واگر این درب آتش زده نمی شد و فاطمه(س) می توانست این معارف را بیان نماید چه اتفاق عظیمی در این زمینه رخ می داد.
 
 
امتیاز دهی
 
 

خانه | بازگشت |
Guest (PortalGuest)


مجری سایت : شرکت سیگما