پنجشنبه 9 فروردين 1403  
(مهار تورم، رشد تولید)
گزارش برنامه های واحد مشاوره
نشست خانوادگی
چهارشنبه 29 مرداد 1393 ابو ترابی - نشست خانوادگی با موضوع خطرات کاهش جمعی نشست خانوادگی با موضوع خطرات کاهش جمعیت
نشست خانوادگی با موضوع خطرات کاهش جمعیت
با حضور حجت الاسلام و المسلمین دکتر ابوترابی (زید عزه)
واقعیت آن است که در مورد مباحث مربوط به کنترل جمعیت ابعاد مختلفی وجود دارد و وارد هر عرصه و بعدی بشویم، اخباری که موجود است خود به خود ناراحت کننده است. گاهی برای جلب کردن توجه افراد باید از آمار آینده بگوییم که در این زمینه اخبار شوکه کننده ای برای ما هست. ما در شیب سقوط جمعیت رتبه اول را در جهان داریم. رشد جمعیت ما از کشورهای امثال اسرائیل بسیار پایین تر است. در کشورهای منطقه ما رتبه بیست و پنجم را داریم. چرا ما در گذشته از طرف مقامات خارجی در بحث کنترل جمعیت تشویق می شدیم؟ الان دیگر آن ادبیات تشویقی برای کنترل جمعیت تفاوت پیدا کرده است. سایت های خارجی امروزه یک ادبیات واحد دارند که کار ایران را تمام شده می دانند.
 در سالهای گذشته از کشورهای ایران و عراق و بحرین و لبنان و ... به عنوان هلال شیعی نام می بردند. آقای فوکویاما نظریه پرداز آمریکایی ژاپنی الاصل می گفت: این هلال شیعی در آینده برای ما خطرناک است. اما اکنون این هلال شیعی نابارور است و در آستانه کاهش جمعیت قرار دارد. شیعه مشکلاتی دارد و این مشکلات از ایران آغاز شده است. سیاست کنترل جمعیت در ابتدا با شعار فرزند کمتر،زندگی بهتر و سپس با شعار فرزند کمتر،تربیت بهتر شروع شد که هر دو شعار غلط است. بعد به فرزند کمتر،رفاه بیشتر تبدیل شد. فلسفه ی زندگی ما رفاه شد و همان موقع مشخص بود که اگر این فلسفه حاکم شود ریشه ی ارزش ها کنده می شود. در سایت های خارجی آمده است که نرخ باروری کم ممکن است ایران را بصورت اساسی تری تغییر شکل دهد. بعد تفسیر می کنند که چون برای خانواده ها جا انداختیم که هر چه فرزند کمتر داشته باشند زندگی بهتر می شود بعد به آنجا می رسانیم که فرزند نداشته باشید بهتر است، سپس خود به خود این مسئله به جایی می رسد که شکل ازدواج و مدل ارتباط دو جنس مخالف را کاملا عوض خواهد کرد. و آن مدل به یک مشارکت می رسد، به جای همسر کاملا در قالب های شرعی و سنتی. تمام نهادهایی که باید این آمار را بررسی می کردند یا غفلت کردند یا خودشان را به غفلت زده اند. در دهه شصت شمسی نرخ موالید ۶.۱ بود که در سالهای ۸۷ تا ۹۰ این عدد به ۱.۵ رسیده است. برژنسکی، نظریه پرداز امریکایی، هنگام مصاحبه در مورد مسایل هسته ای حرف واقع گرایانه ای در مورد ایران می زند، می گوید: ایران هیچ نیازی به حمله نظامی ندارد. مذاکرات را طولانی کنید. یک بازی طولانی، نقشه های رشد جمعیتی ایران در انتظار کابوس مرگ هستند. به همین دلیل امروزه دیگر دست از تشویق برای کاهش جمعیت برداشته اند. ما به سرعت در شیب پیری هستیم.
ما الان در پنجره جمعیتی قرار داریم. مفهوم پنجره جمعیتی این است که جمعیت ما در سن کار یعنی سنین بین ۱۵ تا ۶۵ سال قرار دارد. یکی از ابزار قدرت، جمعیت است. یا در بحث اقتصاد در پیشرفت کشورهای آسیای جنوب شرقی، یکی از ابزار قدرتشان جمعیت بود. نظریه پردازان توسعه این بحث را نادیده نمی گرفتند. نه اینکه ما هم تدبیری نداشته باشیم. حال که بسیای از امور را تدبیر کرده ایم می بینیم جای دیگر خط مقدم را تحویل داده ایم. قدرت بسیج کنندگی در سنین ۶۰ و ۷۰ سال وجود ندارد. بحث این نیست که موشک قاره پیما داریم، روحیه بسیج کنندگی وجود ندارد. ای کاش فقت صرفا همین بود. اگر کمی تحلیل کنیم می بینیم جایگاه یک زن باردار با یک زن غیر باردار تفاوت پیدا کرده است. حدیث داریم که در آخرالزمان به کمی فرزند به همدیگر مباهات می کنند. در حدیثی پیامبر می فرمایند: شما مایه ی مباهات من هستید. یعنی کثرت شما موضوعیت دارد. در حدیث دیگری پیامبر می فرمایند: آیا نمی خواهید بفهمید که من از شما می خواهم؟ ما چه انتظاری داریم که در آینده دست ما را بگیرند. شب عملیات والفجر هشت هنگام عبور از اروند رود رزمنده ها قرار گذاشتند هر کس غرق شد فریاد نکند. چون رزمنده ها غواص سطحی بودند. اگر رزمنده ها صدایی می کردند دشمن همه را شهید می کرد. دو بسیجی که توانشان تمام شد خواستند فریاد بکشند که بسیجی دیگری گفت: قرار ما یادتان هست! حال که ما حکومت شیعی داریم، باید از معارف اهل بیت استفاده کنیم.
در کتب آموزش زبان سایز های مختلفی برای خانواده آمده است. ابتدا سایز خانواده امریکایی آورده شده، زوجی خندان هستند که هشت فرزند دارند. در آخر می گوید: اوایل اندکی مشکل بود، اما الان مشکلی نیست. بچه ها هم کمک می کنند و امورات می گذرد. خانواده ی دوم استرالیایی است. زوجی که خندان هستند و مادر کودکی در آغوش دارد. تعدادی فرزند دارند که یکی چینی، دیگری سیاهپوست و چند تا اروپایی هستند. بعد می گوید: ما خود چند فرزند داشتیم، چند فرزند خوانده هم گرفتیم و چند فرزند هم از همسر قبلی خود دارم. از خانواده خود هم راضی است. سایز بعدی خانواده ی چینی است که رقیب قدرتمند امریکا هم هست، در اینجا هم زوج خندان هستند منتهی با یک فرزند. می گوید شما هم ناراحت نباشید. هر چند خانواده های چینی مخالف تک فرزندی هستند اما باید بدانید فرزند کمتر،پول بیشتر.
دکتر افلاطونیان پدر علم باروری و ناباروری ایران گفت: خانم هایی که دو،سه سال اول زندگی از زایمان جلوگیری می کنند، سخت بارور می شوند. بر چه مبنایی این کار صورت می گیرد؟ جایی که گفته می شود فرزند موجب اختلاف است، در نبود فرزند هم اختلاف ایجاد می شود. یا بهانه های دیگر مثل این که بچه سایز بدن مادر را خراب می کند، مانع تحصیل است یا خرج را زیاد می کند. اگر این طور باشد، پس چرا ازدواج کردید؟ آیا قانون اقتصادی خدا هم مثل ماست؟ ما مجموعه ای از روایات در مورد فرزند داریم. اگر کودکان شیرخواره در میان شما هستند اینها وزنه امنیت جامعه هستند، خدا هم قسم یاد کرده است که به خاطر حضور کودکان ما را عذاب نمی کند. این ها ولی نعمت خود خانه هستند، رزق خانه را می آورند. عطر خوشبو هستند، پیامبر می فرمایند: بچه را ببویید که بوی بهشت دارد. درجات بهشتی، درجات نجومی هستند.
در بعضی درجات مومنین هر سه هزار سال یک بار نوبتشان می شود که اهل بیت را ببینند. یک بوسه بر فرزند پانصد سال ارتقا مقام بهشتی می آورد. آیا یک پایان نامه کارشناسی ارشد این کار را می کند؟ خداوند می فرماید: اگر دختر بچه ای را با یک نوازش، با یک هدیه و ...  خوشحال کنید در بهشت خرسندتان می کنم، اگر یک جام آب به کودکی بدهید، یک جام آب در بهشت می گیرید. اگر یک شب تب کند و شما غصه بخورید، گناهانتان پاک می شود. مادری که فرزندی به دنیا می آورد، فرشته بر او نازل می شود و می گوید: تو پاک شدی، زندگی را از نو شروع کن. کدام یک از ما می توانیم ادعا کنیم که در شب قدر پاک شده ایم؟ در بحث کودکان استثنا که در کشور ما شامل ده درصد کودکان می شود، یکی از دلایل را برای وقت زایمان می دانند، زود زایمانی، بد زایمانی، سخت زایمانی و امثالهم. حتی نحوه تفکر مادر، مادری که نگاه منفی در دوران جنین نسبت به فرزند دارد، موجب اختلال در هورمون ها می شود و مشکل ساز می شود. آن وقت دیدگاه اسلام چه جایگاهی دارد؟ محبوب فرشتگان می شوند.
در روز حشر که ظلمات محض است هر مکیدن فرزند از سینه مادر باعث می شود نوری به مادر عطا شود. در رد بحث تک فرزندی هم باید گفت که فرزندان زیاد با هم رشد می کنند، مدیریتشان بالاست، روابط عاطفی بهتری برقرار می کنند در دعوا و قهر و صلح و آشتی و گرفتاری کمتری هم برای مادر ایجاد می کنند. همچنیین زایمان زیاد سلامت بیشتر مادر را به دنبال دارد. روایات بسیاری هم در مورد یک شب بچه داری یا دوران بارداری منزلت زن را می رساند.
 
امتیاز دهی
 
 

خانه | بازگشت |
Guest (PortalGuest)


مجری سایت : شرکت سیگما