جمعه 7 ارديبهشت 1403  
(مهار تورم، رشد تولید)
واعظی
نشست هفته پژوهش با حضور حجت الاسلام والمسلمین دکتر واعظی رئیس دفتر تبلیغات اسلامی موضوع: بایسته های اخلاق پژوهشی و اهدای جوایز به برترین های علمی پژوهشی
به گزارش روابط عمومی موسسه آموزش عالی حوزوی معصومیه (خواهران) در هفته پژوهش نشستی با  موضوع بایسته های اخلاق پژوهشی در سالن اجتماعات موسسه با حضور حجت الاسلام والمسلمین دکتر واعظی رئیس محترم دفتر تبلیغات اسلامی، حجت الاسلام والمسلمین قندی مدیر محترم حوزه های علمیه خواهران استان قم و حجت الاسلام والمسلمین عشرتی رئیس موسسه و جمعی از اساتید، مدیران و طلاب موسسه بر گزار شد.
در این نشست ابتدا حجت الاسلام والمسلمین عشرتی رئیس محترم موسسه آموزش عالی حوزوی معصومیه (خواهران) ضمن عرض خیر مقدم به حاضرین فرا رسیدن هفته ی پژوهش را تبریک گفته و در رابطه با مباحث پژوهشی موسسه اظهار داشتند: الحمدلله، موسسه آموزشی معصومیه زمینه خوبی در امر پژوهش دارد. طلاب گرامی مقالات خوبی نوشته اند و می نویسند و برای آنان شرایط مناسب فراهم شده است تا در عرصه ی فضای پژوهشی کشور استعداد خود را نمایان کنند.
ایشان افزودند: با توجه به ضرورت و شرایط خواهران طلبه کلاسهای مختلفی در زمینه ی آموزش رایانه، سواد اطلاعاتی، روش تحقیق، کارگاه های پایان نامه نویسی و آموزش نرم افزار های پژوهشی بر گزار گردیده است.
رئیس محترم موسسه آموزش عالی معصومیه (خواهران) در بیان یکی از برنامه های معاونت پژوهش در سالهای آینده اظهار داشت: اعتقاد بنده این است که معاونت پژوهش موسسه معصومیه علاوه بر اینکه به مسائل اجرائی پایان نامه ها می پردازد؛ ما نیز باید در کنار آنها شرایطی را فراهم کنیم که بتوانیم موضوعاتی را که مد نظر فضای علمی و فرهنگی کشور وقطب های علمی، فرهنگی دفتر تبلیغات است ارائه دهیم و طلاب گرامی را به سمت و سوی اینگونه موضوعات هدایت نمائیم.
آقای عشرتی از جمله ماموریت های مرکزپژوهش های اسلامی معصومیه را بازنویسی پایان نامه های خواهران طلبه در مقطع سطح 3 و 4 دانست و افزود: تمام پایان نامه هایی که به مرحله دفاع می رسند جهت تبدیل به کتاب به مرکز پژوهش های اسلامی ارائه می شوند.
وی در خصوص پایان نامه های طلابی که خارج از مجموعه ی معصومیه حضور دارند گفت: ما می توانیم فراتر عمل کرده و با کمک ناظرین علمی، پایان نامه های سایر طلابی که خارج از این مجموعه هستند اما موضوعاتشان مناسب میزهای تخصصی قطب های علمی و فرهنگی دفتر تبلیغات اسلامی است را بازنویسی و منتشر نماییم تا تبدیل به خروجی هایی در عرصه علمی و فرهنگی کشور به اسم خواهران طلبه گرامی شوند.
ایشان ضمن ابراز امیدواری نسبت به پیشرفت روز افزون علمی پژوهشی طلاب، تاکید کردند: پیشرفت علمی پژوهشی میسر نم یشود مگر با تلاش خواهران طلبه، مشروط بر اینکه دوران تحصیل را با قدرت فرا بگیرند تا در این امر بتوان از حضورشان یاری گرفت.
در ادامه ی این نشست حجت الاسلام والمسلمین جناب آقای دکتر احمد واعظی رئیس محترم دفتر تبلیغات اسلامی نیز سخنان خود را با ذکر حدیثی از امام باقر(علیه السلام) به جابر در خصوص عرضه کردن نفس به قران آغاز نمود.
وی گفت: برای تشخیص اینکه آیا وضعیت نهایی بشر در همین دنیا قابل تشخیص است نیاز به شاخصه ها و معیار هایی است و قرآن و نماز یکی از این شاخصه ها می باشند که انسان را از فحشا باز می دارند.
رئیس محترم دفتر تبلیغات اسلامی ضمن بیان امیدواری از رشد و پیشرفت مرکزپژوهش های اسلامی معصومیه اظهار داشت: در موسسات و نهاد های حوزوی گر چه بخش مدیریت و پشتیبانی از شروط لازم و موثر است اما هیچ گاه موفقیت و شکوفایی را تضمین نمی نماید. بلکه آنچه این رشد را تضمین می کند همت و پشتکار خواهران طلبه است. و تا تعهد و دلسوزی نباشد برترین امکانات نیز نمی تواند به تنهایی باعث ارتقاء علمی شوند.
حجت الاسلام و المسلمین واعظی، تلاش عاشقانه و داشتن انگیزه را در عرصه ی پژوهش علمی فرهنگی، یکی از اساسی ترین رکن های رشد و شکوفایی موسسات حوزوی دانست وافزود: امور عالم تدریجی است و تلاش و کوشش از ملزومات این امور است.
وی قوام طلبگی را دارای سه رکن اصلیِ آموزشی، پژوهشی و تبلیغی دانست و گفت: خروجی حوزه های علمیه بعد از سالها تلاش علمی یا به صورت مدرسین در حیطه ی آموزش و یا به صورت پرورش پژوهشگر و مبلغین فهیم است.
وی در توضیح سخنان خود اظهار داشت: تمام خروجی های حوزه ها باید یک مبلّغ باشند.طلاب خواهر و برادر باید وجودشان نمایانگر دین باشد.
ایشان امر پژوهش و تولیدات فرهنگی را دو معقوله ی جدا از هم دانست وگفت: پژوهش آن است که پژوهشگر در مرزهای دانش حرکت نماید به طوری که فرد با تسلط کامل بر آموخته های خود در عرصه علم  وخلق آثار پژوهشی قدم بردارد. نیاز سنجی، خودشناسی، واقع گرایی و آرمان گرایی از ملزومات انتخاب درست در حوزه ی پژوهش است که طلبه های گرامی جهت پیشرفت خود باید از آن ها بهره مند شوند.
شایان ذکر است در پایان این نشست، برترین های علمی پژوهشی هدایا و تقدیر نامه های خود را از حجج اسلام واعظی، قندی و عشرتی دریافت کردند.
 
امتیاز دهی
 
 

خانه | بازگشت |
Guest (PortalGuest)


مجری سایت : شرکت سیگما