شنبه 8 ارديبهشت 1403  
(مهار تورم، رشد تولید)
شهامت
جلسه درس اخلاق با حضور حجت الاسلام و المسلمین حسین شهامت با موضوع نقش زن درانقلاب اسلامی
به گزارش روابط عمومی مؤسسه آموزش عالی حوزوی خواهران، حجت الاسلام والمسلمین شهامت ضمن گرامی داشت یاد و خاطره امام خمینی(ره) و شهدای انقلاب اسلامی، از امام به عنوان یک پدیده بزرگ یاد نمود و گفت: از کارهای بزرگ امام، خود شناسی و هویت دادن به جامعه بود. حوزه ها از مرجعیت تا نخبگان حوزه، تحصیلکرده ها، دانشگاه ها و عموم مردم باید به خود باوری برسند. امام نقش پیغمبران خدا را به احسن وجه ایفا کرد و انقلاب را رهبری نمود. انقلاب در ابتدا یک انقلاب روحی هویتی بود. امام ازدهه 40 تا سال 57 با تحمل سختی ها و تبعید ها و با آن فریاد های حماسی و علوی، اول به تحول دلهای تمام اقشار جامعه پرداخت و بعد دین را به صحنه آورد.
وی انقلاب اسلامی را درس هویت یک جامعه متمدن به ابرقدرتها دانست وگفت: امام از یک ملت متمدن ، ملتی فرهیخته، مقاوم، قدرتمند، شجاع و ایستا در مقابل فرهنگ های بیگانه به وجود آورد. شناخت عظمت انقلاب در آشنایی با اوضاع حکومت، وضع زنان، تحصیلکرده ها و سایر اقشار جامعه است. ضعف در اعتقادات و شعائر دینی در سطح زندگی، مسئولیت گریزی و انزوا طلبی در میان نخبگان کشور از جمله مسائل مهمی بود که در جامعه رواج داشت.
حجت الاسلام والمسلمین شهامت، در خصوص ایستادگی، تحمل شکنجه ها و تبعیدهای افراد انقلابی را، ثمره ی تربیت در مکتب امام خمینی(ره) عنوان نمود و از آنان به عنوان زمینه سازان پیروزی انقلاب یاد کرد. کشور ما ایران یک کشورقدرتمند است و برای آنکه یک مبلّغ و طلبه موثر واقع شود باید روحیه ای را که امام داشت در خود تقویت نماید.
ایشان امام خمینی (ره) را بهترین مصداق در کلمات قصار 147 از امیر المومنین(علیه السلام) را که خطاب به کمیل عنوان کرد و گفت: امام، ملت ایران را به عزت و بزرگی رساند. امام جمله ی حضرت زینب(س) که فرمودند: «ما رایتُ الا جمیلا» را برای ملت معنا نمود و به دلهای تمام زنان و مردان منتقل نمود.
وی گفت: شناخت مسئولیت ها امری ضروری است و بزرگترین مسئولیت افراد به ویژه حوزه را باید همان مسئولیت قدیم اما با فضای امروزِ دهکده ی جهانی متناسب با فضای مجازی دانست. روحانیت باید علمدار باشند و اندیشه به جامعه بدهند نه اینکه دیگران به روحانیت فکر بدهند.
حجت الاسلام والمسلمین شهامت در ادامه سخنان خود تصریح کرد: چگونه یک طلبه می تواند بدون مطالعه نهج البلاغه، تفسیر قرآن و بدون فهم حقیقت دین و مباحثه درعلوم دینی به اسم دین صحبت کند. چگونه می توانیم تفکر دینی را برای خود و فرزندانمان نهادینه کنیم؟ تنها زمانی به این مرحله می رسیم که خود حلاوت کلمات ائمه را درک کنیم و در بیان آنها برای دیگران توانا باشیم.
وی افزود: وضع کنونی جامعه وضع مطلوب و انقلابی نیست. لازمه ی کم شدن آمار طلاق و بحرانهای خانوادگی، تحول در فرهنگ، دین باوری و اعتقادات مردم است. مقام زن در جامعه رسیدن به کمال اوج است. خداوند اوج کمال زن را در مادر بودن و همسر بودن قرار داده است. کمال یک بانو تنها در داشتن مدرک دانشگاهی و حوزوی نیست بلکه در اداره کانون خانواده است. اگر زنان خود را بشناسند و باور کنند و بدانند که خداوند به آنها قدرت معجزه داده است قطعا وضع جامعه در زندگی امروزه اینگونه نخواهد بود. زن ساحلی است که می تواند برای رفع خستگی های همسر آرامش را به همراه داشته باشد.
وی در پایان مسئولیت زنان فرهیخته و تحصیل کرده را در قبال تهاجم فرهنگی امری مهم عنوان نمود و افزود: مکتبی که از نقد بترسد به انزوا می رود. اگر مکتب ما نتواند به سوالات مختلف ادیان گوناگون پاسخ گو باشد به انزوا خواهد رفت. سوالاتی که امروزه پرسیده می شود در خصوص به انزوا کشیدن تفکر دینی ما، دربخش زنان، حقوق بشر و معارف قرآنی است که باید به این مهم توجه نمود.
 
امتیاز دهی
 
 

خانه | بازگشت |
Guest (PortalGuest)


مجری سایت : شرکت سیگما