جمعه 7 ارديبهشت 1403  
(مهار تورم، رشد تولید)
دوره های مهارت افزایی
اساتید راهنما
دومین جلسه «کارگاه مهارت افزایی اساتید راهنمای تحقیق پایانی»
به همت معاونت پژوهش، دومین جلسه  «کارگاه مهارت افزایی اساتید راهنمای تحقیق پایانی» با حضور آقای دکتر صفری فروشانی؛ استاد حوزه و دانشگاه و مدیر دانشنامه اهل بیت (علیهم السلام)، پنج شنبه 95/02/30 در موسسه آموزش عالی حوزوی معصومیه (خواهران) برگزار شد.
در بخشی از جلسه، آقای دکتر صفری فروشانی به بیان مباحث مقدماتی که در یک پژوهش باید مد نظر قرار گیرد؛ پرداختند.
ایشان فرمود: استاد راهنما باید در نقش معمار وارد شود نه در نقش بنا.
دکتر صفری فروشانی، مطالعات را به مطالعات متنی یا متن محور و مطالعات پیرامونی دسته بندی کرد. وی خاطر نشان کرد که مطالعات پیرامونی ما در پژوهش بسیار اندک است و در مطالعات متن محور متمرکز شده ایم.
وی مباحث روش شناسانه، رویکرد شناسانه، جریان شناسی یا مکتب شناسی و نقد و  آسیب شناسی را از جمله گونه های مطالعات پیرامونی بیان فرمود و در ادامه این نکته را متذکر شد که هر شخصی اگر بخواهد در رشته ای تخصص بگیرد لازم است روش های آن رشته را یاد گرفته و ببیند کدام یک کارآمد است.
ایشان افزود از جمله مواردی که در مطالعات پیرامونی باید مدنظر قرار گیرد مباحث رویکرد شناسانه است و ضروری است که در هر رشته ای رویکردها مشخص شود. به فرموده آقای دکتر صفری فروشانی، روش و رویکرد متفاوت از هم هستند. رویکرد برخلاف روش، انتخابی نیست. از جمله ثمرات داشتن رویکرد، پیشرفت در رشته و تخصص مورد نظر و همچنین افزایش قدرت تفاهم است.
آقای دکتر صفری فروشانی، جریان شناسی رشته و تخصص مورد نظر  را از دیگر مباحث مطالعات پیرامونی بیان فرمودند و پرداختن به آن را ضروری شمرد.
ایشان در ادامه به لزوم پرداختن به نقد رشته مورد نظر، روش نقد و نقادان و آثار نقادان پرداختند.ایشان خاطر نشان کرد: نقد، انسان را از خودکارزدگی دور کرده و افق های دیگری را به روی انسان باز می کند و همچنین قدرت آزاد اندیشی را افزایش می دهد.ایشان آسیب شناسی را نیز از جمله مباحث دیگر مطالعات پیرامونی برشمرد.
آقای دکتر صفری فروشانی در بخش دوم مباحث که طرح تحقیق بود به بایسته ها و نبایسته های تبیین مسئله پرداخت. از جمله: پرهیز از مقدمات پیچیده و بعیده، موجز گویی، مدیریت حجم، مشخص کردن قلمرو، ابعاد و عرصه های بحث، و همچنین شفاف کردن مفاهیم به صورت غیر مستقیم.

 
 
امتیاز دهی
 
 

خانه | بازگشت |
Guest (PortalGuest)


مجری سایت : شرکت سیگما