جمعه 7 ارديبهشت 1403  
(مهار تورم، رشد تولید)
..
کالای ایرانی
گزیده بیانات رهبر انقلاب در اجتماع زائران و مجاوران حرم مطهر رضوی
در نخستین روز از سال ۱۳۹۷
" ما نسبت به اقتصاد ملّیِ خودمان باید تعصّب داشته باشیم؛ مصرف جنس خارجی یکی از عیوب مهمّ ما است؛ ما بایستی تعصّب داشته باشیم نسبت به مصرف داخلی و جنس داخلی و اقتصاد ملّی‌مان. جوانهای ما تعصّب دارند نسبت به فلان تیم فوتبال؛ یکی طرف‌دار تیم قرمز است، یکی طرف‌دار تیم آبی است، [آن هم] با تعصّب؛ و حتّی [تعصّب به] تیم‌های خارجی؛ یکی طرف‌دار تیم رئال است، یکی طرف‌دار تیم [دیگر]؛ اینها تعصّب نسبت به این تیم‌ها دارند؛ اگر همین مقدار و همین اندازه تعصّب را نسبت به اقتصاد ملّی و تولید داخلی داشته باشیم، بسیاری از کارهای ما اصلاح خواهد شد؛ این هم یکی دیگر از موانع.
شعار امسال، هم خطاب به مسئولین است، هم خطاب به مردم است. شعار امسال [حمایت از] کالای ایرانی است. کالای ایرانی یعنی محصول نهایی کار و سرمایه و فعّالیّت اقتصادی و ذهن و ابتکار و همه‌چیز. سرمایه‌گذار با سرمایه‌ی خود، کارگر با کار خود، طرّاح با ذهن خود و با دانش خود، اینها همه تلاش میکنند و محصول [کار آنها] میشود کالای ایرانی. بنابراین چیز باعظمتی است، چیز بسیار مهمّی است؛ این را بایستی حمایت کرد. در حمایت از این کالای ایرانی -که محصول تلاش فعّالان اقتصادی و فعّالان کارگری و سرمایه‌گذاران و برنامه‌ریزان و طرّاحان و مانند اینها است- هم مردم نقش دارند به‌عنوان تولید‌کننده‌ی کالای ایرانی، هم مردم نقش دارند به‌عنوان مصرف‌کننده‌ی کالای ایرانی؛ هم باید تولید کنند، هم باید مصرف کنند؛ هم باید در تولید تلاش کنند، هم باید در مصرف مراقبت بکنند که کالای ایرانی مصرف کنند؛ و این هم یک وظایفی را بر عهده‌ی مردم و بر عهده‌ی مسئولین دولت قرار میدهد؛ مخاطب این شعار، هم مردمند، هم مسئولانند.
خب چه‌جوری حمایت بکنیم؟ این حمایت اوّلاً به‌‌صورت افزایش تولید [است] که به‌عهده‌ی مسئولین دولتی است -برنامه‌ریزی کنند- و همچنین به‌عهده‌ی خود مردم تا تولید داخلی افزایش پیدا کند.

تولید داخلی بهبود کیفیّت پیدا کند. از پیغمبر اکرم نقل شده است که فرمود: رَحِمَ اللهُ امرَءً عَمِلَ عَمَلاً فَاَتقَنَه؛ کار را محکم و زیبا و خوب انجام بدهند، کیفیّت کار بالا برود."

 خودباوری
برای نیل به موفقیت هیچ مقدمه‌ای مقدم‌تر از خودباوری و اعتماد به نفس نیست. در قرآن کریم  سوره بقره آیه 45 آمده است: در هنگام سختی‌ها و مشکلات و برای رسیدن به اهداف و خواست‌هایتان از صبر و نماز کمک بگیرید؛ زیرا این دو، بزرگ، مهم و تأثیرگذار هستند.1
پیرامون اقتصاد مقاومتی نیز ذکر شده است : ولا تهنوا و لا تحزنوا و أنتم الأعلون إن كنتم مؤمنين
 و سست و محزون نشويد كه اگر مؤمن باشيد، غالب و برتر خواهيد بود.2
در روایتی از امام علی (ع) نیز داریم که «دانا کسی است که قدر خود را بشناسد و در نادانی انسان همین بس که ارزش خویش را نداند.» 3
هم چنین امام علی (ع) می‌فرمایند: «هر کس خود را بلند نگرداند و به اوج رفعت نرساند، کسی او را بلند نخواهد کرد. 4

مردم ژاپن بعد از جنگ جهانی که کشورشون با خاک یکسان شد تا 6 ماه حتی دمپایی نداشتند و پا برهنه اینطرف و آنطرف می رفتند تا اولین کارخانه دمپایی در ژاپن افتتاح شد و حاضر نشدند از دمپایی خارجی استفاده کنند ، نگفتند پا برهنه که نمیشه راه رفت!
تولید این دمپایی در شروع از لحاظ جنس و کیفیت خوب نبود اما تولید کننده ها نیز قدر اعتماد مردم رو دونستند و با تفکر و فرهنگ خودباوری امروز تبدیل شدن به یکی از غول های صنعتی جهان.

پی نوشت:
سوره بقره/ آیه45
آل عمران/ آیه 139
نهج البلاغه/ خطبه 103
غررالحکم و دررالکلم، ص698
 
امتیاز دهی
 
 

بيشتر.
خانه | بازگشت |
Guest (PortalGuest)


مجری سایت : شرکت سیگما