جمعه 7 ارديبهشت 1403  
(مهار تورم، رشد تولید)
پرسش و پاسخ و مشاوره غیر حضوری
فرزند
فرزندم به من وابسته است ...

سوال: فرزندم به من وابسته است اگر نباشم گریه می کند، چه کنم که از وابستگی او کم شود؟

دوست عزیز، برایم ننوشته اید فرزندتان چند ساله است. وابستگی به مادر برای کودکان 18 ماه تا سه سال تا حدی طبیعی است. اگر کودک شما بالای سه سال دارد می توانید برای رفع این مشکل اقدامات زیر را انجام دهید.

1- وقتی قرار است برای انجام کاری بیرون بروید، هرگز به خاطر ناآرامی کودک و چسبیدن او به خود، در خانه نمانید و یا با او بازی نکنید. هرچند این کار دشوار است اما تسلیم نشوید.

2- اگر قرار است او را پیش کسی بگذارید و یا او را به مربی مهدکودک بسپارید، او را محکم بغل کنید و با مهر و محبت به او اطمینان دهید اولا برمی گردید و ثانیا خوشحالید که می تواند بدون شما بازی کند. نگرش مثبت شما بر کودک هم اثر می گذارد.

3- اوقاتی که در خانه هستید با او بازی کنید، او را در آغوش بکشید و ببوسید. این کار به فرزندتان کمک می کند بداند مورد علاقه شماست و برای جلب توجه یا اطمینان به شما نمی چسبد.

4- بهتر است برای جدایی از زمان کم شروع کنید.

5- برای او شرح دهید در نبود شما چه کارهایی انجام خواهد داد و شما چه کارهایی انجام خواهید داد. به عنوان مثال بگویید: "مادربزرگ ناهارت را حاضر می‏کند، یک داستان برایت می خواند، بعد استراحت خواهی کرد. من هم سر کلاس میروم، درس می خوانم و بعد از خوردن ناهارت بر میگردم". اگر بدون اطلاع قبلی خانه را ترک کنید، ممکن است کودک فکر کند که این کار در آینده هم تکرار خواهید کرد و این بی اطمینانی سبب می شود که او دائماً به شما بچسبد.

6- اگر کودک شما کوچک است با او بازی قایم موشک را انجام دهید. در این بازی کودک اطمینان دوباره دیدن افرادی را که دوستشان دارد تجربه می کند.

7- در همان ساعتی که قول داده اید برگردید و ثابت کنید که به قولتان عمل می نمایید. توجه داشته باشید که کودکان زیر پنج سال به شدت نگران عدم بازگشت و از دست دادن والدین شان هستند.

8- موقع خداحافظی خودتان را برای سر و صدای کودک آماده کنید. مطمئن باشید وقتی کودک متوجه شود که در زمان غیبت شما می تواند به زندگی ادامه دهد، گریه و فریادهای او کم می شود. به خودتان بگویید: " می دانم که گریه و زاری او میزان علاقه اش را می رساند، با این حال او باید بیاموزد که از من جدا شود".

9- وقتی کودک دوری از شما را می پذیرد، او را تشویق کنید.

چه کار هایی نباید انجام دهیم ؟

1- وقتی کودک به شما می چسبد، عصبانی نشوید. خودتان ار آرام کنید. به یاد داشته باشید که او با شما بودن را بیشتر از هر چیزی دیگری در این دنیا ترجیح می دهد.

2- در حالتی که کودک را در آغوش گرفته اید و نوازش می کنید به او نگویید که از شما دور شود. این کار کودک را گیج می کند و او نمی داند که بماند یا برود.

3- بیماری کودک را دلیلی برای نقض مقررات قرار ندهید، زیرا در این صورت بیمار شدن در نظرش جالب تر از سالم بودن جلوه می کند.

توجه داشته باشید که کلیه این توصیه های بهتر است همراه با هم انجام گیرد تا نتیجه بهتری را ارائه دهد.

موفق و موید و منصور باشید.

شاه جعفری

 
امتیاز دهی
 
 

خانه | بازگشت |
Guest (PortalGuest)


مجری سایت : شرکت سیگما