جمعه 14 ارديبهشت 1403  
(مهار تورم، رشد تولید)
عناوین و چکیده پایان نامه های سطح ۲
يكشنبه 17 بهمن 1395 مدیحه سرایان در زمان اهل بیت (علیه السلام)
نام پژوهشگر: زهرا اسلامی فرد
استاد راهنما: آقای دکتر محمد حسین مختاری
محل تحصیل: موسسه آموزش عالی حوزوی معصومیه
محل نگهداری: کتابخانه موسسه
سال دفاع: 1395
 
چکیده:
زندگی سراسر حماسه و شور بزرگان فرهنگ و ادب شیعی برگ زرینی است که صفات تاریخ را با نورافشانی خود جاودانه و بالنده ساخته است، ائمه اطهار (علیهم السلام) از این دسته شاعران حمایت نموده و مهر تائید بر شعرشان می­زدند.
افزون بر اینکه به تأسی از پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) از کمک مادی و معنوی به ایشان دریغ نمی­ورزیدند. چه آن که در عصر ائمه طاهرین (علیهم السلام) بسان روزگار رسول اکرم (صلی الله علیه و آله) دعوت روحی و نصرت دینی به وسیله شعر انجام می­پذیرفت و از تأیید قرآن و حدیث هم برخوردار بودند و مردم از شعر شاعران متعهد دل هایشان استوار گردیده و حقایق مکتب اسلام با ذات شان عجین می­گشت.
لذا مهم این است که شاعران برجسته و پرتلاش از این گروه که مورد تأیید ائمه اطهار (علیهم السلام) بودند معرفی می­گردند.
شاعرانی که در طول تاریخ پرفراز و نشیب تشیع درخشیدند و با صلابت و استوار همچون کوه بر عقیدۀ پاک خویش پای فشردند و گوهر شعر و هنر را در گرو باورهای الهی و انسانی نهادند، ضرورت دارد که مورد شناسایی قرار گیرند.
چون در آن روزگار که مملو از اختناق و فشار نظام­های حاکم بود، شاعران آزاده و متعهد بودند که آوای حق طلبی و دین خواهی در سایۀ آموزه­های اهل­بیت (علیهم السلام) را سر می­دادند و با زبان شعر به فریاد اسلام پویا و الگوهای راستین جامعه برمی­آمدند.
در این رساله به معرفی تاریخچۀ زندگانی و شناسایی عصر سیاسی و اجتماعی شاعران و ویژگی­های ادبی و شعری ایشان پرداخته خواهد شد، تا روش و سیرۀ پاک آزاد مردان متعهد سرمشق و الگویی برای آحاد شیعیان و ارادتمندان به اهل­بیت (علیهم السلام) به ویژه شاعران مسلمان باشد و نسل جوان در پرتو راهنمایی­های روشنگرانه ایشان سیر رستگاری را طی نمایند.
کلید واژه­ها
اهل بیت- شاعران- مقام ادبی- دعبل خزائی- کمیت بن زید اسدی- قصیده
 
 
امتیاز دهی
 
 

خانه | بازگشت |
Guest (PortalGuest)


مجری سایت : شرکت سیگما