جمعه 14 ارديبهشت 1403  
(مهار تورم، رشد تولید)
عناوین و چکیده پایان نامه های سطح 3
پنجشنبه 28 اسفند 1399 اهل بيت(علیهم السلام) از ديدگاه سلفيان
پایان نامه خانم زهرا کردلو با عنوان: « اهل بيت(علیهم السلام) از ديدگاه سلفيان » در رشته کلام اسلامی
چکیده
در طول تاریخ پر فراز و نشیب اسلام با روی کار آمدن فرقه های مختلف؛ بدعت هایی با افراط و تفریط در خصوص تکریم و تجلیل اهل بیت علیهم السلام بنیان نهاده شد .از جمله این مکاتب ،مکتب سلفی گری است که توسط احمد بن عبد الحلیم معروف به ابن تیمیه در قرن هفتم بنیان نهاده شد . او در فقه و اعتقادات پیرو احمدبن حنبل محسوب می گردد . ولی اجتهادات جدیدی داشت که در سخنان و مطالب پیشینیان کمتر اثری از آن یافت می شد. مهم ترین مبنای ابن تیمیه اعتقاد کامل و صد در صد به پیروی از سلف تا قرن سوم و توجه تام به مأثورات وارده از گذشتگان است. بعد از مرگ ابن تیمیه با وجود تلاش های شاگردانش از جمله ابن قیم جوزی این مکتب به حاشیه رانده می شود ، تا این که در قرن دوازدهم همان محتوا در ظاهر بدعت های جدیدی توسط محمد بن عبد الوهاب  ظهور می کند .
ابن تیمیه  در ظاهر خود را محب اهل بیت علیهم السلام می داند. ولی در عمل، یکی از مهم ترین مبانی اعتقادی وی رد جایگاه و عظمت اهل بیت است . وهابیت نیز با اینکه در عرف ادعای حب اهل بیت علیهم السلام را دارند ؛ ولی در هیچ کدام از کتاب های تاریخی و کلامی آن ها نامی از اهل بیت علیهم السلام به میان نیامده است. وحتی مسند احمد بن حنبل را که پیرو اویند جزء صحاح سته نمی دانند.   
یاد آور می شود بر اساس روایات صحیح در منابع معتبر اهل سنت، مصداق اهل بیت علیهم السلام در آیه تطهیر حضرت علی ، حضرت فاطمه سلام الله علیها، امام حسن و امام حسین علیهم السلام است.
بنابر این در این تحقیق در مورد مفاهیم واژگان کلیدی یعنی اهل بیت، سلفیان، وهابیت، صحابه  بحث شده است. همچنین بحث های مختلف دیگر همچون دیدگاه سلفیان متقدم در باره اهل بیت، دیدگاه سلفیان میانی، سلفیان متأخر و نو سلفیان راجع به اهل بیت علیهم السلام، مطالبی آورده شده است.
اما در رابطه با اهمیت موضوع باید گفته شود تا کنون تحقیق جامعی در مورد نگاه  سلفیان به جایگاه و عظمت اهل بیت علیهم السلام به صورت منسجم و گسترده که همه ی  طیف ها و جریان های مختلف سلفیان را در بر بگیرد  صورت نگرفته است . این پژوهش  در پی آن است که جایگاه و عظمت اهل بیت علیهم السلام را در نگاه و اندیشه ی سلفیان  مورد بررسی و نقد قرار بدهد و  اعتقادات واقعی ابن تیمیه و طیف ها و جریان های مختلف اعتقادی سلفیان نسبت به اهل بیت علیهم السلام را بیان کند. امید است آن چه شایسته ی این مقام است مورد پژوهش واقع شود و حقیقت ها بیان گردد.
کلید واژه ها: اهل بیت ، سلفیان، وهابیت


 
 
امتیاز دهی
 
 

خانه | بازگشت |
Guest (PortalGuest)


مجری سایت : شرکت سیگما